maandag 15 oktober 2012

55,5 kilometer per uur

Langzamerhand begin ik te verlangen naar airbags, driepuntsgordels en kreukelzones. Niet echt natuurlijk, maar vandaag mijn snelheidsrecord weer eens verbeterd. Niet vanaf een brug of helling, maar gewoon in het vlakke land, wel met wat wind in de rug. Op een lang recht stuk, met goed asfalt reed ik ineens bijna 50, even doortrappen en naar de 55,5. Heeft het te maken met de sporing van de wielen, de hogere druk in de banden? Waarschijnlijk allebei, en natuurlijk aan mijn verschrikkelijk goede conditie. Reed ik tot nu toe met 4,5 bar, vertelde Ymte mij dat 6 bar toch echt beter is. Van de snelheidsduivel moet je het horen. Ik was in ieder geval op tijd thuis.
Toch baart soms de veiligheid mij soms wel zorgen. Met deze snelheden zit een ongeluk in een klein hoekje. Ik toeter scholieren altijd de kant in, maar vanmorgen zag ik er één erg laat, omdat hij zonder licht reed. Bovendien zorgen iPods en de onderlinge gesprekken er ook voor dat je niet altijd gehoord wordt. Snorfietsers stuif je soms voorbij, ook die verwachten geen sigaar onderlangs. En hoe je toetert, lichten aan hebt, duidelijk positie op de weg inneemt en chauffeurs aankijkt, ze lijken je niet altijd te zien.

8 opmerkingen:

  1. Er is natuurlijk niemand die zegt dat je ook de snelheid moet rijden die je kunt rijden.....;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik rijd zo hard als ik kan, meestal zijn mijn benen niet de beperking.

    Ga er vanuit dat er fietsers zonder licht rondrijden, of erger: met rode koplamp. Pas eventueel je route (of als dat kan je vertrektijd) aan om breder en/of rustiger te rijden. Ik rijd tegenwoordig om, om paarden te vermijden. Vertrektijd in combinatie met scholieren is kritisch, 5 minuten kan al een wereld van verschil maken. Gewone forenzen zijn niet erg, scholieren wel (afhankelijk waar je zit, en hoe ver die scholieren fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een bijzonder hoge snelheid met een Strada en 0,5 km/u beter dan wat ik eruit geperst heb op een vlakke weg geheel op eigen kracht.

    Dat heb je netjes gedaan !





    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik auto rijd (dit komt niet zo heel vaak meer voor), dan overkomt het mij ook wel eens dat ik toch een andere verkeersdeelnemer over het hoofd zie. Dit gaat uiteraard niet expres, maar het gebeurt helaas wel. Daar moet je op een ligfiets en in een VM nog meer rekening mee houden. Op de fiets heb ik trouwens ook al wel eens een andere verkeersdeelnemer over het hoofd gezien, zelfs al wel eens een auto:( Gelukkig lette die bestuurder wel goed op en remde op tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Ik heb deze maand er alweer 940 kilometer opzitten, maar het is nu uit met de pret. Paar dagen voor werk naar België en een weekje vakantie. Waarschijnlijk zal ik pas op 31 oktober kilometers gaan rijden. Ik geniet er nu in ieder geval van.

      Verwijderen