zaterdag 6 april 2013

Vrijwiel Solo

Gisteravond richting Utrecht bij de onderdoorgang naar Breukelen kwam ik een echte Vrijwiel tegen. Absoluut niet mijn type velomobiel. Ik hou van meer gelikt afgewerkte producten, maar het was wel een velomobiel. Ik begreep van de velonaute dat er zelfs een Vrijwiel duo is, zie hier. De velo is gemaakt van een kunststof dat het uiterlijk heeft van golfkarton. Ik heb niet naar de verdere technische specificaties gevraagd. Zo'n zeiltje tegen de regen, lijkt mij niet echt aerodynamisch. Hetzelfde geldt voor de open ruimte achter haar hoofd. De spiegeltjes daarentegen zijn weer goed verzorgd. 
Het leuke van bijvoorbeeld een velotilt vind ik dat het echt een ander concept is. Deze Vrijwiel lijkt mij niet vernieuwend, maar misschien vergis ik mij.
Aan de velonaute natuurlijk veel snelle en veilige kilometers gewenst.
Overigens kwam ik onderweg twee zilverreigers en één lepelaar tegen.



's Avonds naar een optreden van Op Sterk Water geweest. Fantastisch optreden, absolute aanrader.

14 opmerkingen:

  1. Ik denk dat als de maker volhoud, er over enkele jaren heel anders afgewerkte modellen zullen rondrijden.

    Ik waardeer het juist wel dat niet iedere nieuwe velomobielbouwer direct begint met ultra gelikte stroomlijnmodellen van hoogwaardige dure materialen. Het betaalbaar maken dus de velomobiel een groot succes maken is al die gelikte stroomlijn modellen immers nooit gelukt !

    Zo ongeveer iedereen die naar de prijs van mijn Quest vraagt kan maar niet geloven dat ie net zo duur is als een fonkelnieuwe Peugeot 107 !!

    Zo kan het dat als wij en onze dure modellen allang vergeten zijn in de mist der geschiedenis, wel in de geschiedenisboeken is opgenomen wanneer de eerste betaalbare velomobiel ontstond en waartoe die wereldwijd leidde ;-))





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt, ik hoop dat je gelijk hebt, ik zou natuurlijk ook liever een goedkoper model velomobiel hebben. Natuurlijk waardeer ik het als mensen de bouw van nieuwe velomobielen ondernemen. Ik krijg uit de blog het idee dat ze deze velomobiel ook willen vermarkten. Prima, maar voor mij geldt: het oog wil ook wat... Ik zou hem dus nu niet kopen.Overigens zijn er veel goedkopere velomobielen te krijgen. Denk aan de allweders, ook die nemen niet in grote aantallen de openbare weg over.
      Ik denk dat velomobielen een niche markt is en blijft. Geschikt voor mensen met een aanzienlijke w-w afstand, die verder geen auto nodig hebben op het werk. Mensen, die bovendien voldoende inkomen hebben om daarnaast een auto te onderhouden, want een velomobiel is geen gezinswagen.
      Van Ymte heb ik overigens begrepen dat de goedkopere bouw van Quest en Strada in Roemenië, geen drukkende invloed zal hebben op de prijs.
      Tenslotte: een velomobiel is heel erg goedkoop. Op het paastreffen afgelopen week hoorde ik ook weer van iemand die zijn 10 jaar oude Mango had verkocht voor 3500 euro, terwijl hij hem 2 jaar daarvoor voor 2600 euro had gekocht.
      Als ik mijn Strada over een aantal jaren zou verkopen krijg ik er natuurlijk niet de nieuwprijs voor terug. Maar een nieuwe auto heeft al 30 procent van zijn waarde verloren als je er 1 kolimeter mee gereden hebt.

      Verwijderen
  2. Alleweders zijn nog altijd ~3000 euro als bouwpakket ( met dan nog 70 uur bouwtijd te gaan )

    De velomobielprijs moet dan nog steeds minstens gehalveerd worden om aantrekkelijk te worden voor grotere hoeveelheden mensen maar je hebt gelijk het "Mad Max" uiterlijk kan niet zo blijven want dat willen mensen ook niet voor een nieuwe velomobiel van meer dan 1000 euro.

    Ik neem aan dat de bouwer flink aan het experimenteren is met goedkope materialen en een zo eenvoudig mogelijke constructie.

    Maar echt succes kan alleen komen van door robots gefabriceerde velomobielen aan de lopende band....in China ;-))





    BeantwoordenVerwijderen
  3. Now what about the ELF from Organic Transit? Their price is $ 4000.00 US. Now this is not a Quest XS but it does come with electric assist. This will put a lot more people into Velomobiles once they get into production.
    Here is the link: http://www.organictransit.com/models.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat jullie elkaar zijn tegengekomen, Marlies heeft er al over verteld.
    Ik ben inderdaad aan het experimenteren met goedkope materialen en een zo simpel mogelijke constructie. Mijn doel is het om het velomobiel wat betaalbaarder te maken en het, zo ver mogelijk, ook "gelikt" uit te laten zien. Sommige materialen moeten nog getest worden en er moet uitgeprobeerd worden hoe deze het best kunnen worden ingezet, met alle leermomenten van dien ;) Zoals ik op mijn blog probeer bij te houden ben ik op dit moment bezig met het maken van mallen voor een papier-maché velomobiel. Ik zou het fijn vinden om jullie meningen hierover te horen.
    Bedankt voor de leuke foto, Olaf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Olaf, Marlies vertelde mij inderdaad van een papier-maché velomobiel. Dat vind ik wel echt vernieuwend. CO2 footprint gaat dan nog verder naar beneden. Leuk dat je op mijn blog reageert. Overigens zag ik wel voor mij meer nieuwe zaken, zoals het werken met houten spanten ed. Natuurlijk heel veel succes met het maken van hele mooie velomobielen!

      Verwijderen
  5. Laten we het 'gelikte' even vergeten.
    Er is veel meer over dit soort ontwerpen te zeggen.
    Het is in de eerste plaats enorm kicken om zelf een velomobiel te bouwen. Dat kan een bouwpakket Alleweder zijn maar ook een bestaande trike omkleden met het 'reclamebord materiaal' Coroplast (karton gelijkend, zoals de Solo van Olaf en Marlies) tot een weersbestendige velomobiel.
    Daar kunnen goedkoop fantastische creaties uit voortkomen. (De batmobiel o.a.)
    http://4.bp.blogspot.com/-oDBfpzZdSII/UOGTATZkUEI/AAAAAAAAELo/_Nliw7m1kKU/s1600/batrike.jpg
    Maar ook van de grond af ontworpen modellen met een eigen idee er achter zoals de 2 persoons Vrijwiel met zelfdragend stalen frame en triplex als huid. De Solo heeft ook een zelfdragend stalen frame. Zelfs de fusees en hele stuursysteem zijn eigenbouw. Dat verdient respect.

    Een frame om Coroplast te dragen en te vormen wordt vaak ook met stijf pvc pijp en flexibel electrabuis gemaakt. De platen Coroplast met tytips vastgezet en eventueel het geheel waterdicht en 'gelikt' gefolied in kleur.
    Vergeet niet dat super snelle 24 uurs races in Australie met die soort constructie wordt gereden.
    http://www.youtube.com/watch?v=OmLnTqGwV0E
    200 deelnemers aan de start! Dat hebben wij op Cyclevision nog nooit gehad
    De Quest is daar nagenoeg onbekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste brandweer, dank je wel voor je reactie, stel ik zeer op prijs.

    Misschien was 'gelikt' niet helemaal het juiste woord, maar ik miste in de Vrijwiel een mooie afwerking. Dat vind ik, naast een natuurlijk goed functionerende velomobiel, ook belangrijk, het oog wil ook wat. Zo'n wapperend zeiltje verdient echt de schoonheidsprijs niet.

    Met betrekking tot de zelfbouw, dat vind ik zeker mooi. Er zijn al veel te weinig zelfbouwers. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik daar zelf niet toe in staat ben. Sterker nog, ik kan maar net de rem stellen in mijn eigen velomobiel en als er iets begint te piepen of te kraken fiets ik snel naar Dronten om het te verhelpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Wilco,

    Iets meer respect voor de fiets die een ander bouwde mag best wel. Het is een totaal ander concept, met een eveneens totaal ander prijskaartje. Jij kunt het je veroorloven de knip te trekken en een professioneel gebouwde fiets vanaf de plank te kopen. Dan kun je ook eisen stellen waar inmiddels al 30 jaar ervaring in zit. De Vrijwiel doet op een hoop punten wel denken aan de Alleweder. Maar dan wel helemaal zelf gebouwd, waarbij hard geexperimenteerd is met heel andere uitgangspunten. Dan is het wat flauw om te klagen over een wat wapperend zeiltje (Waarvan ik dan denk: zal plm. 5 a 10 euro hebben gekost, daarvoor koop je nog niet het afdekklepje van jouw fiets)
    Rondingen strak afwerken, samen met de eisen van in- en uit kunnen stappen, goedkoop, zelf te maken, licht, waterdicht enz. enz. Ga er maar aan staan.
    De bouwer heeft niet een, maar al meerdere fietsen gebouwd, en probeerde allerhande technieken uit. Dat resulteert op de langere termijn in verbeteringen, waardoor de fiets betrouwbaarder, strakker, lichter, sneller en/of goedkoper wordt. Het hoeft jouw smaak of afwerkingsnivo niet te wezen. Maar een Vrijwiel en een Velomobiel.nl-fiets zijn gewoon niet te vergelijken. Je merkt het: ik heb diep respect voor de werkzaamheden van de bedenker/zelfbouwer van Vrijwiel. En kom daarom hier voor hem op.

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Beste Quesjer, ik werp verre het gebrek aan respect van mijn kant. Ik heb een genuanceerde mening gegeven, waarin de rijdster ook veel veilige kilometers wens. Ik heb mijn mening over de fiets gegeven, en dat was zeker niet onaardig naar de bouwer toe. Alle respect voor de bouwers.

      Wilco.



      14 april 2013 12:46

      Verwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij een velomobile is gelijk met een sportief auto. Het is niet altijd praktisch om familie boodschappen met velomobiel te maken of om kinderen met velomobiel op te halen. Serieus aantal van boodschappen passt niet zo mooi in een velomobiel. Als de staartpunt van velomobiel was snel en simpel verwijderbaar dan velomobiel blijft helemaal praktisch vervoer! Als prijs van de velomobielen omlaag gaan dan het is goed voor potentiel klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Maciej, thanks for your response. Do you also have a Blog. I am interested in your background.

      Verwijderen