maandag 29 april 2013

Klein onderhoud in Dronten


Hoewel 'De Bak' staat te glimmen in de garage van Velomobiel.nl, was er naar mijn mening toch wat onderhoud nodig. Er waren wat kleinere zaken die ik graag nagekeken wilde hebben. Ook omdat ik het plan heb om in mei een wat langere tocht te gaan maken. 
Wat ik graag wilde laten nakijken was:
  • Afstelling derailleur voor.
  • Ruimte in stuurstang.
  • Snerpend piepende remmen.
  • De sporing. 'De Bak' rolde al enige tijd niet lekker uit en trapte zwaar (of ligt dat aan mij) en ik verwachtte toespoor.
Verder wilde ik graag een stuurlijn laten installeren.

Na de prachtige donderdag was de weersverwachting voor vrijdag helaas niet zo mooi. Late kou zou het land overspoelen samen met regen, bewolking en wind. Ik wilde vroeg vertrekken, het zijn toch ongeveer 85 kilometers. En er moet toch een beetje tijd zijn om alles te controleren. 's Nachts werd ik al om 4 uur wakker. Ik hoorde nog geen regen en wind. Mmm, zal ik opstaan en om 5 uur gaan rijden.  Misschien toch wat vroeg. Uiteindelijk om 5 uur uit de veren, en om 6 uur op weg.  Het was nog steeds droog. En gelukkig bleef het ook grotendeels droog tot Dronten. Onderweg kwam ik bij Muiden rond een uur of 7 een gele, ik vermoed, Strada tegen, en even later op de Hollandse Brug nog een oranje Quest. Na Almere-Haven kwam ik vervolgens nog een ligfietser tegen. Geen slechte score.
Iets na 9 uur in Dronten, maar ik moest het laatste stukje toch nog weer even zoeken. 


Op de brug

Het was rustig op de zaak. Alleen Jos en Allert waren er met een stagair uit Frankrijk. Zijn doel is een aantal onderdelen te verbeteren en eventueel van kunststof te gaan maken..
Tijdens het 'voorgesprek' stelde Jos voor een kleine algemene servicebeurt te geven. Daar was ik het helemaal mee eens. Ik heb er ruim 8000 kilometer opzitten en de winter was ook niet heel fijn.
Het eerste was Jos meteen meldde was: je kuip valt naar voren, dat passen we meteen aan. Nou was dat eigenlijk nooit anders geweest. Maar een draai met de sleutel, en hij blijft staan (zie foto) Sommige zaken zijn zo eenvoudig. De voorwielen gingen eraf, de veren werden gesmeerd, de wielen werden gecheckd, de sporing aangepast (er was 4 mm toespoor), de derailleur gesteld. Er was nog een lampje los. En de stuurkabel werd geïnstalleerd.
Rond de middag was alles weer klaar, en je merkt het verschil..De fiets loopt fijner, het bochtenwerk is verbeterd en ik ben weer helemaal blij. Alleen de remmen piepten nog meer dan voorheen op de terugweg. Maar inmiddels is dat ook weg. En, door de uitleg van Jos, weet ik nu ook, dat het alleen maar irritant is, niet erg.

Jos, heel hartelijk bedankt voor de servicebeurt en het gezellige geklets met uitleg. De stuurlijn bevalt super.

7 opmerkingen:

  1. Ja ik rijd altijd ook een stuk lekkerder weer terug dan heen naar Dronten ;-))

    Maar...

    Kuip = zetel ?
    Stuurkabel = kabel die stuur vasthoud op vaste hoogte ?

    Dat laatste was ik ook aan het overwegen, maar dacht dat je dat zelf moest oplossen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad kuipstoel. Sorry voor de onduidelijkheid.

      Verwijderen
    2. Jos heeft een gaatje door het stuur geboord en een hoekstukje aan het frame bevestigd. Daar doorheen een remkabel. Ik ben er heel blij mee.

      Verwijderen
  2. He Wilco, wat bedoel je met "je kuip valt naar voren..."?

    groet
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is een stuurlijn? Google geeft me iets teveel hits van watersporters en geen hits op "stuurlijn velomobiel".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook maar een zelfbedachte naam. Een stuurlijn is een lijn, die de bovenkant van het stuur verbindt met het frame. De stuurlijn zorgt ervoor dat het stuur blijft hangen boven je buik. Het sturen wordt erdoor vergemakkelijkt. Een stuurlijn wordt gemaakt van een gewone remkabel. Aan de framezijde is hij af te stellen met een busje. Dat laatste hoeft maar eenmalig te gebeuren.

      Verwijderen