dinsdag 9 juli 2013

Strada versus Seiran

Zoals Jumped al aangaf: Lekker weertje. Vanwege het mooie weer de Seiran maar weer eens gepakt. Hij staat veel te veel stof te happen in de schuur, en mag dus nu fijnstof gaan happen in de Schiphol regio.
Nu had Quezzzt de Quest met de Strada vergeleken en kwam op slechts kleine verschillen. Wat mij echter altijd  weer opvalt is het kleine verschil in reisduur tussen de Strada en de Seiran. Ik had gedacht minimaal 10 minuten sneller te zijn met de Strada over mijn ruim 25 kilometer. Maar het verschil is minimaal. Dat terwijl ik toch echt sneller rij met de Strada.
Mijn kruissnelheid met de Strada is ongeveer 32,5 kilometer per uur, met de Seiran 28. Maar de afstand met de Strada is ongeveer een kilometer langer ivm optimalisatie van de route. Laten we zeggen 25 om 26 kilometer:

Theoretsiche reistijd Strada: 48 minuten.
Theoretische reistijd Seiran: 53,5 minuten.
Die 10 minuten waren dus te optimistisch.

Er zijn echter een aantal redenen waar.door het verschil kleiner wordt. Met name het verschil in optrekken na stoplichten. Ook scherpe bochten gaan sneller met de Seiran. Van beide heb ik er een aantal op mijn route. Verder kost het in en uitstappen meer tijd met de Strada. Er zijn natuurlijk ook voordelen voor de Strada. Met name bij tegenwind verlies je minder snelheid. En de topsnelheden liggen beduidend hoger. Op gemak een stuk boven de 40 rijden is er bij de Seiran echt niet bij. Maar wie maalt daarom met het mooie weer. Ik ben een echte mooi weer fietser geworden. De Seiran is alleen bij mooi weer een alternatief, bij minder pak ik al snel 'De Bak'. Lekker beschermd tegen de elementen.
Andere voordelen zitten ook in het gemak en veiligeheid. Ik pak in 'De Bak' gemakkelijk een dropje of snuit mijn neus. Ik blijf stabieler en dat voelt veiliger. Ik zie nog altijd die foto's van Robert-Jan zijn geschaafde benen voor mij na zijn val.

Geniet allemaal van dit mooie weer en veel veilige kilometers.

4 opmerkingen:

  1. Open fietsen met een lekkere warme luchtstroom langs je heen en het zonnetje op je huid is idd fijner dan in een stroomlijn zitten nu.

    Maar teveel zon is ook wel een 'element' waartegen je beschermd moet worden dus ik zou voor een langere rit dan een uur toch wel de velomobiel pakken. Voor aanmaak van voldoende vit D door zonlicht heb je bij sterk zonlicht als blanke immers maar 15-20 minuten nodig met alleen de armen en hoofd ontbloot.

    Ik heb er wel aan gedacht daar waar ik zoveel moeite wil doen de stroomlijn te verbeteren ( gaten dicht ) andersom ook wenselijk kan zijn, nl snelhied inleveren voor meer koellucht/betere luchtstroom door de velomobiel. Feitelijk 'zomerkappen' die werken als luchthappers.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk mbt onze blanke huidjes, ware het niet dat ik 's ochtends om 7 uur opstap en 's middags na 5 uur weer terugfiets. De zonkracht is 's morgens verwaarloosbaar, 's middags wel sterker, maar die 15 tot 20 minuten zijn meer bedoeld tussen 12 en 4.

      Verwijderen
  2. ... en die plek op mijn linker onderbeen is nog steeds zichbaar. Maar nu na ruim twee jaar wel een heel stuk minder. Ik smeer er niets meer op, hooguit een beetje bodylotion maar geen homeopatische of medicinale smeerseltjes. Ach, het hoort bij mij, het is mijn "oorlogswond", altijd goede gespreksstof zodra mensen het zien.
    Soms denk ik terug aan de zonnige dagen dat ik op de Seiran reed. Wellicht iets te snel aangeschaft, achteraf had ik misschien toch liever een 26 inch Seiran gehad. Puur vanwege de ruimere keus aan banden. Als ik nu weer een open ligger zou aanschaffen zou het er eentje zijn met heel veel praktische, waterdichte bergruimte. Voor vakanties om zo "hup" de hele handel erin te knikkeren en te kunnen vertrekken op een lange reis. Misschien heb je 'm weleens voorbij zien komen op mijn weblog:

    http://questeritus.blogspot.nl/2012/09/bikes-local-transportation-for-those.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Ligbakfiets! 26 inch was voor mij geen optie, te korte beentjes. Toch is voor mij de Seiran ook bijna een bakfiets. Er kan zooooveeel op mee.

    BeantwoordenVerwijderen