maandag 14 oktober 2013

Elandproef

De elandproef is iets voor instabiele auto's uit de jaren 80 en voor Adri. Vanmorgen werd ik op de Nederlandse variant getrakteerd: de kattenproef. Ik herinner mij dat Robert-Jan ooit een keer gecrashed was door een voorbij schietende kat. Vanmorgen had ik bijna dezelfde ervaring. Eerst mocht ik al proberen een gisterochtend omgevallen boom te passeren. De regen en wind hadden hun sporen achtergelaten. Door uit te stappen en door het gras te gaan lukte dit. Maar een kilometer verder zag voor mij een witte vlek midden op de weg. Het bewoog niet en ik vroeg mij af wat het was, totdat het wit vlak voor de velomobiel zag. Het was een kat. Door een snelle stuurbeweging rechts-links kon ik hem gelukkig net ontwijken. Nu reed ik vast niet zo hard als Robert-Jan toen, maar op deze momenten ben ik heel erg blij met de stabiliteit van de Strada. Hij geeft geen krimp. De kat gaf wel een krimp, maar pas op het moment dat ik er langs stoof.
Allemaal weer veilige kilometers gewenst in het donker.

7 opmerkingen:

  1. de bak woord weer eens op de proef gesteld

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat je thuis blijft de 26 ste , wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerrit, heb erg getwijfeld, maar ik moet ook op mezelf letten. Ik heb tijd. Ik moet gewoon even nietsen.

      Verwijderen
  3. Ik reed toen op een rotonde, moest driekwart rond en had net het eerste kwart gehad. Als je omgaat is je snelheid per definitie te hard voor de manoeuvre. Maar een overstekende kat hoort niet tot de standaard verkeersdeelnemers en ik hield er dus geen rekening mee. Op dat moment was de snelheid voor de rotonde prima, maar voor de rotonde met onverwachts overstekende kat was de snelheid te hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Robert-Jan, een ongeluk zit in een klein hoekje, kan altijd gebeuren. Ik had mazzel dat het goed afliep, ik kon uitwijken. had ook kunnen crashen. Hartelijke groet, Wilco.

      Verwijderen
  4. Hoi Wilco,

    Veel elanden kom ik niet tegen gelukkig, soms zie ik wel eens een hert. Maar een kat heb ik al eens onder de VM gehad, ook in het donker. Het beest sprong in m'n lichten terwijl het de weg overstak, en ontwijken was ik gewoon te laat mee, dus ging er dwars overheen, Voelde het beest onder de VM doorrollen en zag in mijn spiegel dat het beestje wegsprong en even hard verder overstak. Of het beestje er iets aan overgehouden heeft weet ik niet, ik niet in elk geval en met de Strada ging ook alles goed. Meestal loopt zoiets gelukkig goed af, die eland uitwijkproef kan een VM doen kantelen, dan kan je schade oplopen en zie dat maar eens te verhalen op de eigenaar van bv een kat.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen