zondag 6 oktober 2013

Herfsttreffen 2013 - aanrijroute

Het herfststreffen is weer voorbij, anders had ik er niet over kunnen schrijven. Jammer dat het alweer voorbij is. Maar in ieder geval iedereen bedankt en dan natuurlijk met name de organisatie: Rob en Marjolein, Maartje en Gerold.

Vrijdag om kwart over tien stond ik bij Joyce in Nieuw-Vennep op de stoep. Sjoerd uit Hoofddorp zat al aan de thee, voor mij werd de koffie gemaakt. Heerlijk. Ik was net droog overgekomen uit Zaandam, na fikse regenval in de nacht en ochtend. En droog zou het blijven gedurende het weekend.

Joyce in de gele Quest 9, Sjoerd in de zwarte Strada.

Vorig jaar was dat anders, toen heb ik mij door de blubber over de Utrechtse Heuvelrug geworsteld naar Huizen. Nu was het warm en voel ik de zon in mijn gezicht.

Op weg. Ik reed voorop en mocht navigeren. De route zou over het algemeen bijzonder velomobiel vriendelijk zijn. Lange rechte stukken. We zouden rijden via Zwammerdam, alwaar we Robert-Jan zouden oppikken. Op een whatsapp na ons vertrek kwam als antwoord dat hij ook zo zou vertrekken. En, hij is vertrokken, maar .... nooit aangekomen.

Zijn eerste poging strandde in Alphen aan de Rijn, alwaar hij zijn vrouw moest bellen om hem op te halen. Hij had een probleem met de swingarm. Wat is dat? Nou ja, het heeft iets met je achterwiel te maken. Wij hoefden dus niet in Zwammerdam te wachten, en Robert-Jan ook niet, want hij stond al in Alphen aan de Rijn te wachten. Jammer dat Robert-Jan er niet bij was.

Later hoorden we dat hij nog een tweede poging gewaagd had. Hij was naar Velomobiel.nl heen en weer gereden voor een nieuwe swingarm. Had die gemonteerd en was opnieuw vertrokken. Ook nu kon zijn vrouw hem weer ophalen, deze keer in Bodegraven. Blijkbaar was nu het kettingwieltje de oorzaak voor dit tweede pechgeval. Aan zijn inzet heeft het niet gelegen. En ik dacht nog wel dat er eigenlijk niets kapot kon aan een velomobiel.



In Hekendorp hebben we nog even een stop gehouden. Zelf aan de cola met appeltaart. Ik had mij natuurlijk weer niet goed voorbereid, en geen eten bij mij. Verder was ik ook een reserve buitenband voor achter vergeten mee te nemen. Hij lag klaar. En natuurlijk kreeg ik nu een lekke band, naast het café kon hij meteen gerepareerd worden.

Brug voorbij Hekendorp, Sjoerd was al aan de overkant.

Via bruggen en ponten, langs soms hele mooie, maar soms ook smalle wegen kwamen we rond een uur of 5 in de Breehees in Goirle aan. Een hele mooie locatie. Het laatste stuk was nog even een beetje worstelen over een steenslagweg, maar gelukkig zonder verdere schade aangekomen. Na precies 140 kilometer vanuit Zaandam kon het Herfsttreffen beginnen.

Passen en meten op de pont bij Schoonhoven.

De brug bij Gorinchem over de Waal.

De pont over de Bergse Maas bij Dussen.
Meteen boodschappen gaan doen met Joost. Die had echt een hele mooie houten velomobiel. Hij kwam uit de buurt en leidde mij naar de lokale Albert Heijn. Ik kon ook een kussen van hem lenen.


Daarna begonnen met een biertje, ik viel bijna om. Daarna vooral veel ijsthee gedronken. Blijkbaar was ik toch ook wel wat uitgedroogd. Stom. En 's avonds, Indonesisch eten en gezellig kletsen. Weer bijpraten over onze avonturen van het afgelopen half jaar (en lang daarvoor).

Morgen schrijf ik verder, ben nu moe.


2 opmerkingen:

  1. Hallo Wilco,

    Tot zoverre een leuk verslag van jullie heenreis, mooi gedocumenteerd met foto's!
    Ben al benieuwd naar de rest......
    Welterusten en groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan moet ik volgend jaar toch maar mee om op je te letten want dit kan natuurlijk niet .

    BeantwoordenVerwijderen