zaterdag 10 oktober 2015

Herfstbanden

Zo'n eindeloos herhaald onderwerp, banden. Wim heeft het al honderd keer gezegd en ik ben nu, natuurlijk na mijn eigen ervaring, geheel overtuigd. Waarom luister ik niet naar mensen die er uitgebreid onderzoek naar hebben gedaan? Waarom ben ik zo eigenwijs?

De HPV's zijn traag. Twee maanden geleden had ik de HPV's er weer eens omgelegd, ik heb namelijk nog een paar setjes. Het kostte mij veel moeite om 'De Bak' op snelheid te houden.

Voor de herfst en winter inmiddels de Marathon Plus er om gelegd. Deze zijn een stuk sneller. Na het wisselen van de banden rij ik een kilometer of 3-4 per uur harder.

5 opmerkingen:

  1. En minder kans op een lekke band dus weer sneller ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marathon Plus is een langzame band! En ook nog eens heel stug om om te leggen! Bedoel je niet de Marathon Original Greenguard?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Belle, dat was juist, maar is niet meer helemaal juist. De nieuwere versies van Marathon Plus, hebben, in ieder geval volgens de testen van Wim, veel minder rolweerstand gekregen. Ik heb ook nog oudere Marathons liggen, daarvan merk ik dat ze langzamer zijn.

      Verwijderen
  3. Misschien nog wel het meest interessant van Wims bandentesten vind ik conclusies als dat brede banden beter rollen op brede velgen. Oude banden beter rollen, soepele wangen aan een band gunstig zijn, profiel juist ongunstig enz.
    Het materiaal waarvan ze gemaakt worden wordt na verloop van tijd namelijk nog wel eens veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick, dat klopt inderdaad. Helaas geldt dat deels ook voor oudere mensen, ook die krijgen soepeler wangen.
      Met betrekking tot profiel, je kan dat denk ik niet helemaal één op één zeggen, maar het is wel zo dat grip en rolweerstand hand in hand gaan. Meer grip is meer rolweerstand. Maar met banden kan je de druk variëren, dus ook de grip en rolweerstand....

      Verder laat ik het aan onze banden professor, het orakel van 'De Woude'! :-)

      Groeten,

      Wilco

      Verwijderen