vrijdag 8 april 2016

Boren in een schoen

Afgelopen blogbericht mopperde ik al over het van de pedaal schieten van mijn rechterschoen. De SPD aandraaien was meteen het advies. Zo gezegd zo gedaan, het is super eenvoudig, werd mij verteld, maar de pedaal was wel wat vuil en versleten, dus even zoeken naar het aandraaipunt. Ik heb er een slag aan gegeven en de schoen leek strakker te zitten. Vol goede moed op stap, maar al snel kwam ik van een koude kermis thuis. Het aandraaien leek geen enkele impact te hebben, de schoen bleef eruit schieten. Misschien zijn de SPD-plaatjes afgesleten werd gesuggereerd. Dat kan natuurlijk best na ruim 41000 kilometer. Afgelopen weekend heb ik mijn plaatjes vergeleken met die van Erwin, die er pas 18000 kilometer op heeft zitten. Er bleek een significant verschil bij de voorkant. Het staal was daar aardig weggesleten. Die moesten dus vervangen worden. Nieuwe SPDs gehaald en geprobeerd deze te vervangen. De rechtermoer kwam los na er wat WD-40 ingedruppeld te hebben, de linkermoer zat muurvast. Het plaatje kon ik wel een beetje draaien, maar het is verzonken in de schoen, dus echt rond gaat dit niet. De imbusmoer was zodanig afgesleten dat ik er met de imbus niet goed inkwam. Schoonmaken hielp niet. Ik heb het even laten bezinken. Hoe dit op te lossen? Misschien moeten er wel nieuwe schoenen gekocht worden na 42000 kilometer. Uiteindelijk kon ik maar één oplossing bedenken. De boor erin. De schoen in de bankschroef en uitboren die kop. Nu is het doel van deze moeren ook al om lang mee te gaan. Gehard staal is niet eenvoudig te doorboren. Na een kwartier martelen was de kop weg geboord.

Inmiddels met nieuw plaatje

Het plaatje kwam los en de nieuwe SPD kon erop. Weer kwam ik van een koude kermis thuis. Ook met het nieuwe plaatje kwam de schoen steeds weer los. Ik had ook eerder al even een testje gedaan met oude fietsschoenen, en ook die bleven niet zitten. Het  kon dus alleen maar in de pedaal zitten. Het is moeilijk te zien, het gleufje kan wat uitgelubberd zijn, maar het was de enig overgebleven mogelijkheid. Natuurlijk waren de pedalen met geen mogelijkheid los te krijgen, dus vanmorgen maar eens naar de fietsenmaker. Hij vond 'De Bak' op zijn kant ook wel interessant en heeft de pedalen kosteloos voor mij verwisseld. En de schoenen, die blijven nu goed zitten!


Oud

19 opmerkingen:

  1. Je bent dus lekker bezig geweest , Wilco. Maar je hebt uiteindelijk wel gewonnen, de aanhouder wint zeggen ze toch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger rit,

      Ik moest even een psychologische drempel over om in een schoen te gaan boren, maar het kon niet anders.. Het is gelukt.

      Verwijderen
  2. En als je een klein beetje vet op de boutjes van je SPD-plaatjes smeert krijg je ze later ook weer los.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Ik heb al voldoende vet op mijn eigen boutjes zitten ...

      Groet, Wilco

      Verwijderen
  3. Kopervet wellicht wel :-))

    Ik heb ook zoiets aan de hand, maar met een fractie van de kilometers. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik bij werk altijd even door zand/gras moet lopen om bij mijn Quest te komen. Dat gaat dan in dat mechanisme zitten en waarschijnlijk slijt het dan 10x zo snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hangt ook van het type schoen af, zijn de plaatjes al dan niet verzonken?

      Verwijderen
  4. Hoi Wilco,

    Pedalen versleten, tja, dat kan natuurlijk ook.......Had ik stom genoeg niet aan gedacht, ondanks dat ik zelf ook al aan m'n tweede set pedalen bezig ben......
    Nou ja, het is ten langen leste weer opgelost, dat is het belangrijkste!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op naar de volgende 40000 kilometer!

      Verwijderen
    2. Ja, en dan met nieuwe pedalen en plaatjes! Kan je weer zeker een rondje wereld mee doen.......
      ;-))

      Verwijderen
  5. Ik zie de woorden'psychologische drempel' voorbijgaan ok. Zo heb ik wat moeite met "de pedaal". Het is volgens mij 'de pedalen' maar 'het pedaal'.
    Je had natuurlijk niet de hele kop weg hoeven boren, een klein gaatje in het staal ware genoeg geweest. En dan uitdraaien met een linksdraaiende tap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarvoor moet Wilco dan waarschijnlijk wel langs Velomobielservice Haarlemmermeer.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
    3. Hoezo? Ieder bouwcentrum of ijzerwinkel verkoopt ijzerboortjes en boutuitdraaiers.

      Verwijderen
    4. Ik heb wel eens zo'n setje gekocht, maar heb geen flauw idee hoe dat in dit geval zou kunnen werken. Hier heb ik een aanvullende opleiding nodig.

      Verwijderen
    5. Hoi Mick, je hebt volkomen gelijk, pedaal is een onzijdig woord. Echter, nader onderzoek leidt tot de ontdekking dat mogelijk 'de pedaal' ook mag van de Van Dale uit 1864 (en ook die uit 2005 trouwens). Maar ik ben net met je eens dat 'het pedaal' waarschijnlijk de voorkeur heeft.

      Verwijderen
    6. Net zo goed als het woord 'deksel' onzijdig is. Van mensen die het hebben over "de deksel" word ik echt een beetje duizelig.
      Wat daarna? De huis?! De meisje?!
      OK het tapje moet vallen in het gaatje dat je geboord hebt. Maar i.p.v. met de klok mee draait het er in tegen de klok in. Het heeft grip in je gaatje, sorry het door jou geboorde gaatje, en draait dan het boutje met de beschadigde (afgesleten) kop er uit!
      Mvg Mick

      Verwijderen
    7. Hoi Mick, de deksel is goed Nederlands, het deksel trouwens ook...

      Verwijderen