zondag 26 augustus 2018

De Spaghettibrug

Ik heb er jaren tegenaan gekeken en ineens was hij open 'De Spaghettibrug'. Hij blijkt sinds 3 augustus open te zijn en wordt op 7 september feestelijk ingeluid. Deze brug gaat bij Nigtevecht het Amsterdam-Rijnkanaal over en loopt naar .. ja waar loopt hij eigenlijk naartoe? De overkant is het enige zinnige antwoord wat ik hier kan bedenken. Maar ik heb hem inmiddels twee keer gebruikt. De brug is erg lang. Vanaf de westkant ga je eerst evenwijdig aan het kanaal omhoog, op hoogte steek je het kanaal over en daarna daal je af via verschillende haarspeldbochten, zoals je bijna nergens anders ziet in ons vlakke land - spaghetti. Ik had eigenlijk de lengte van het beton nog willen meten, maar dat is er even doorheen geschoten.
Zie ook https://bicycledutch.wordpress.com/2018/08/21/new-cycle-bridge-at-nigtevecht/. Het beton blijkt ongeveer 700 meter lang, het kanaal is 100 meter breed.






5 opmerkingen:

  1. Heet die brug echt zo?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet de naam niet van deze brug, maar volgens mij zou hij zo moet heten.

      Verwijderen
  2. Ah, ja Nigtevecht, wordt tot mij nog wel eens verbasterd tot "Nichteveld". In exclamaties tegen gebruikers van plofmotor-scootertjes: "Hé van Nichteveld!" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er worden overigens wedstrijden gehouden in het maken van spaghetti bruggen: kijken welke brug de meeste belasting kan hebben voordat hij breekt. Spaghetti, lijm en knutselen maar. Leuke opdracht voor studenten.

    BeantwoordenVerwijderen