dinsdag 5 november 2019

Licht!

Al enige tijd was er de wens om wat meer licht op de fiets te zetten. Naast de normale velomobiel lamp had ik er al eens een Cateye Volt400 opgezet, en dat beviel best goed. Maar toch miste ik het echte licht, met name in deze duistere maanden. Afgelopen zomer, toen wij op vakantie waren, kwam ik in een fietsenwinkel een lamp tegen en ik heb deze meteen maar gekocht: een Bontrager Ion Pro RT, 1300 lumen. Afgelopen week heb ik die uiteindelijk op de fiets geplaatst. De bevestiging is eenvoudig, gewoon een draaiknop om de lamp op de houder te plaatsen. Eventueel ook weer heel gemakkelijk te verwijderen, ook door derden.
Natuurlijk een avondritje gemaakt. Er gebeurde deze avond, wat mij nog nooit eerder was overkomen. Ver voordat ik een vrachtwagen naderde ging deze in de kant van de weg staan, om mij te laten passeren. Ik vermoed dat hij dacht dat er een auto aankwam, of misschien wel een vrachtwagen. Hij moet wel gedacht hebben toen ik passeerde. Toen ik even later ook nog een egel kon ontwijken vanwege het felle licht was mijn avond helemaal goed. Een topaankoop. Het licht is fantastisch, echter de duur van de hoogste stand is beperkt. Terwijl mijn Cateye gewoon doorpruttelde, ging het felste licht er na ongeveer anderhalf uur wel uit. Volgens de handleiding zou 2 uur op 1300 lumen mogelijk moeten zijn. Dat lijkt wat te optimistisch. Maar hij heeft meer standen, en 800 is waarschijnlijk ook wel voldoende.

Velomobiel lamp
Cateye Volt 400
Bontrager Ion Pro RT
Alle drie tezamen


10 opmerkingen:

  1. Hi Wilco,
    Je nieuwe lamp lijkt wel te verblinden. Ik had ooit een soortgelijke lamp van Lupine. Dat leverde mij herhaaldelijk agressieve reacties van medeweggebruikers op. Een motorrijder reed mij bijna aan en een scooterrijder trapte op een haar na tegen mijn hoofd.
    Ik heb dat ding snel weer van de Quest gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling. Ik heb in ieder geval geprobeerd hem niet teveel omhoog te richten. Ik hou het zeker in de gaten.

      Verwijderen
    2. Ik kan ook een minder felle stand aanzetten. De felle stand was ook om te testen hoe lang de lamp mee zou gaan.

      Verwijderen
  2. Het is een moeilijke om niet te verblinden. Als velomobielrijder moet je wel ver schijnen, omdat je de eerste 10 m niet ziet door de neus (kleinere rijders zoals ik toch).
    Best is om een afgekapte lichtbundel te hebben, maar dit schrijven ze er vaak niet bij in de specificaties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert Helen. Ik moest een uurtje geleden aan je denken. Hoe zou het zijn met jouw BMWAW? Fiets jij nog naar Brussel. Ik ben vandaag ook naar Brussel gefietst, maar dan op de plooifiets, vanaf Asse.
      De meeste lampen lijken vooral gemaakt voor MTBers in het bos, om in het donker op konijnen te jagen.... die hebben natuurlijk een andere richting, en zitten vaak op de helm. Afkappen hoor ik ook wel eens, ik zie wel, ik wil in ieder geval geen gevaarlijke situaties creeren.

      Verwijderen
  3. Hoi Wilco,

    Een flinke bak licht! Gewoon gebruiken, deed ik ook met mijn chinese lichtkanon. Dat was ook bedoeld om goed te zien op de donkerste plaatsen en werkte ook prima daarvoor. Verblinden voorkwam ik door de lamp uit te schakelen bij tegenliggers, en als die zelfde tegenliggers "vergaten" hun groot licht te dimmen, dan werden ze daar even "subtiel" op gewezen door het kanon weer in te schakelen.......Ook daar werkte de lamp prima!
    In de QV heb ik genoeg aan de normale boordverlichting, de 12 V installatie is sterk genoeg wat dat aangaat. Ook word de QV vaak als auto gezien in mijn ervaring, de dubbele koplampen helpen daar zeker aan.
    Wim's ervaringen deel ik niet, en wat motorrijders betreft, die zijn wel de laatsten die commentaar mogen geven, velen rijden standaard met groot licht, ook overdag, en die dimmen dus echt NOOIT!
    Bij tegenliggers met de QV gaat het licht van volle naar halve sterkte, en eventueel richt ik het nog wat omlaag ook, als ik bv op een helling rijdt. Dimt de tegenligger niet, dan gaat het licht weer op vol, en ben ik ook niet te beroerd om de lampen nog wat hoger te zetten ook, en dat helpt in 99% van de gevallen prima.
    Ik heb het wel al eens in een blog geschreven geloof ik, Noren zijn wat eigenwijs met die verlichting, als ze mij niet zien dimmen, heb ik niet gedimd volgens hen, en blijven ze met groot licht doorrijden, ook al rijdt ik wel gedimd. Dus ben ik al lang afgeleerd om al te anticiperend te rijden, nu wacht ik tot ze mijn lampen vol in het gezicht hebben, en dim dan. Dat werkt ook al lang heel goed.

    Nu ja, je vind zelf wel de beste manier om de lamp te gebruiken en een compromis te vinden tussen genoeg licht te hebben en de mede weggebruikers niet onnodig te hinderen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga zo mogelijk de confrontatie nog directer aan dan Adri en gebruik 'n lichtkanon dat is geknutseld op mijn helm.
      Als er een auto (of wat ook) aankomt vanuit een zijstraat verlicht ik het hele interieur. De bestuurder verliest dan zijn anonimiteit en is ineens wél bereid mij voorang te verlenen ;-)

      Verwijderen
  4. Wauw, dat is een groot verschil zeg! Wat een puist licht. Ik vond de koplampen van de Quest XS altijd genoeg licht geven hier in de donkere Flevopolder. Het meest indrukwekkende wat ik ooit in mijn lichtbundel had was een verschrikt hert! Ik vraag me na opmerkingen van anderen wel af of er wettelijke bepalingen zijn voor fietsverlichting en of dit voldoet. Wellicht verstandig om te onderzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Belle, dit is België en niet jullie Nederland, maar zelfs hier zijn er bepalingen ;-). Ze zijn erg summier: wit of geel voorlicht en het mag niet verblindend zijn. In de praktijk pleit ook ik voor afgekapt licht (zoals de koplamp van een auto). Dat is - indien goed afgesteld - niet verblindend voor tegenliggers, minder verblindend voor jezelf en de lichtopbrengst van de led wordt efficiënter gebruikt. In de praktijk kom je dan vaak bij Duitse merken uit.

      Verwijderen
  5. Tjonge, nog met je ogen heb je zicht, zou je haast zeggen.
    Als ik bedenk waar we 25 jaar terug mee rondreden in de oude Alleweder's. Dat was haast een kaarspitje vergeleken met deze bak.

    BeantwoordenVerwijderen