donderdag 28 november 2013

Sinnerkap - eerste ervaringen

De eerste kilometers zijn gereden, de eerste ervaringen een feit. Wat valt er op?

Positief:

  1. Comfort, wat heerlijk om in je eigen cockpit te zitten.
  2. Ruimte gevoel in de velomobiel is zeer plezierig.
  3. Temperatuur, als het vizier naar beneden gaat is het meteen aangenaam.
  4. Zicht, absoluut geen last van de spijlen, zicht alle kanten op is prima. 
  5. Zicht, beter als zonder kap, omdat ik dan meer last van tranende ogen heb. 
  6. Snelheid, de snelheid lijkt een paar kilometer per uur omhoog te gaan.
  7. Het gevoel van contact met de buitenwereld blijft redelijk goed in stand.
Negatief:
  1. Beslaan van de vizier. Zelf ga ik dampen als een paard, het vizier beslaat dan en moet opengezet worden. Dit gebeurt sneller als dat ik had gedacht. De oorzaak kan ook zijn dat ik een mini-mini vizier van lexan (zelf gemaakt) op 'De Bak' geplaatst heb om het spetteren van regen tegen te gaan. Hierdoor komt er mogelijk wat minder wind onder de vizier door en beslaat deze meer. Moet ik nog verder testen.
  2. Meer geluid binnen, maar het viel mij mee na de eerdere verhalen van Quezzzt.
  3. Vertekening in het vizier. De opbouw van het vizier zorgt voor wat vertekening in het zicht. Is wennen.
  4. Vizier sluit niet zo goed aan aan de kap, gevolg is dat hij nog wel eens wil schudden. Misschien iets dikkere rubberen stukken tussen vizier en kap.
  5. Ik kan soms stoplichten hoog boven mij niet meer zien.

Nog niet in de regen gefietst, dus daarover nog geen ervaringen. Misschien morgen. Tot nu toe: heerlijk dat extra comfort.

8 opmerkingen:

  1. bij positief punt 4 ben ik het niet helemaal mee eens , afhankelijk van de stand stoel kijk je er net langs en met een beetje pech kijk je er tegen aan.
    van het negatieve bij Punt 2 en 4 en 5 heb ik ook wel eens last , punt 1 is inspuiten met anti condens.

    maar inderdaad , over het algemeen een lekkere kap , maar na de winter gaat ie lekker weer naar zolder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eigenlijk alleen een probleem met kappen ( welke dan ook ) met de combinatie regen + duisternis + lichtbron op je vizier waardoor je helemaal niets meer ziet bij een vaartje van 30+ km/u. Je moet je vizier dus wel omhoogklappen om iets te zien maar dan krijg je weer regen en koude in je gezicht alsof je helemaal geen kap hebt.

    Behalve dat zijn kappen onder alle andere omstandigheden wel heel erg comfortabel met koude wind buiten de velomobiel houden. En geloof het of niet - tijdens hitte gebruik ik de kap wel eens om de zon buiten mijn velomobiel te houden ! Ook al rijd ik dan ook meestal open.



    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.bobbronshoff.nl/bob-youp/11-youp-indd/

    Deze colomn van Joup van het Hek moet ik altijd weer aan denken als er zo enthousiast over een racekap wordt gesproken.
    Een ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij doet in dit geval, laten we wel wezen, maar een kap zal er bij mij nooit op mijn Quest komen, deels doordat ik van mijn fiets geen "boerkafiets" wil maken en dat ik gewoon graag met mijn kop in de buitenlucht wil zitten, dat is toch mijn ultieme fiets beleving.
    Op mijn bijna dagelijkse route moet ik voor een brug links afslaan, ik kan dan alleen zien of er wat aankomt door rechtop te gaan zitten, ik kan dan net het dak van de auto zien die er dan aankomt.
    een alternatieve route is niet voorhanden zonder behoorlijk omrijden.
    Ik fiets ook graag even met de armpjes buiten boord, gewoon lekker ontspannen.
    Vandaag weer gezellig een praatje gemaakt met de mensen die naast mij stonden voor een openbrug.
    Voor mij dus zat redenen om niet voor een racekap te gaan.

    Waarom dit verhaal hier op jouw blog ( als het mag ) ?? Ik wil toch wel eens weten hoe hier op gereageerd wordt.

    Groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk mag jouw verhaal op mijn blog, daar is het voor bedoeld. Ik hou ook van De kop in de Wind, en ik zal er zeker niet het hele jaar mee rijden. En je hebt gelijk. Veiligheid gaat voor alles. Wat een rot brug ..... Dank je wel voor je reactie.

      Verwijderen
  4. @ Marcel Tisseur:
    ook ik ben van het hoofd in de wind. Wél heb ik nu een Versatile dakje op de Quest. Helpt héél redelijk tegen de regen en tóch de wind nog door je haren.
    Ook voor mij geen dichte kap.

    Groet, Victor. Q 675.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Wilco,

    Tot zover dezelfde conclusies als de meesten, het comfort komt inderdaad meestal naar voren als zeer positief.
    Regenritten zal je waarschijnlijk hetzelfde doen opmerken als Quezzzt, ik beleef dat ook zo.

    @Marcel: Velen van ons rijden graag open, ook ik. Maar het comfort van de racekap zou ik niet graag missen tijdens regenperioden en ook niet in de in de Noorse winters. Het tranen van de ogen was de aanzet tot het maken van een XL-vizier, zodat ik wel open rijd, maar geen rijwind heb. Dan maar geen "echte" fietser, als ik dat gevoel wil stap ik gewoon op mijn Scott racefiets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Adri elke zomer drie/vier weken "echt knallen" met mijn Stevens carbon ATB of Trek Madone voorzien van hoge carbon EDCO's in het Spaanse gebergte is voor mij het ultieme fietsgevoel en mijn dagelijks woon<>werk ritten mag ik graag veilig, droog, warm en zonder rugzakje maken in de Q al of niet voorzien van tourkap of minivizier

      Verwijderen
  6. ik vind het vooral warm "binnen de kap "
    maar rijd erg fijn idd,

    ik vind vooral lastig met veel regen dat het zicht zo belabbert is, heb hier nog niet echt iets
    op gevonden

    BeantwoordenVerwijderen