maandag 4 augustus 2014

Rijn - Moezel - Luxemburg, dag 1

Zo, klaar voor vertrek. Ik had met mezelf afgesproken dat ik uiterlijk 8 uur wilde vertrekken. Uiteindelijk zette ik een paar minuten na 8 uur de Garmin aan om te vertrekken. Mijn doel voor de dag was Xanten in Duitsland. Het zou een warme dag worden, dus ik wilde profiteren van de relatieve koelte.
'De Bak' was volledig ingepakt, inclusief kampeerspullen en eten. Het paste precies. Zelfs nog een stoeltje mee en een leesboek.
Via de routeplanner van de fietsersbond had ik de koers tot aan Millingen aan de Rijn uit laten zetten, een slordige 130 kilometer, waarna ik de Rheinradweg wilde oppakken. De tracks van deze route had ik op internet gevonden en op de Garmin gezet.
De route was gekozen op basis van 'makkelijk doorfietsen' en leidde, tot mijn verbazing, via de Flevopolder. Dat is wel makkelijk doorfietsen... Regen was niet voorspeld, maar na twee kilometer begon het al te druppelen, daar zou het bij blijven. Via Amsterdam-Noord, de bekende route langs IJburg naar Muiden en de polder in. Het was gelukkig niet helemaal onbewolkt, wat er voor zorgde dat de temperatuur niet te snel opliep. De polder is altijd weer een genot. Eindeloze wegen, waarop het goed toeven is. De snelheid ligt hoog. Maar het is ook een mooie provincie. Na ongeveer 60 km een korte stop.

Licht bewolkt langs de randmeren

Langs de randen van Flevoland

Korte stop
In de buurt van Nijkerk weer terug naar het oude land, en onder Putten langs de Veluwe op. 'Makkelijk doorfietsen' wil zeggen: weinig afslagen. Maar dat is niet altijd de snelste route. Op de Veluwe volgde ik kilometers lang een smal, wat hobbelig  fietspad, waar regelmatig andere recreanten moesten passeren. De hoogte verschillen hier zorgen niet voor heel veel vertraging. Onder de bomen was het wel lekker koel. Ook passeerde ik nog de 'Harskamperdennen', waar voorheen de Paastreffens werden gehouden. In Otterlo even het terras op om wat te drinken en af te koelen. De doorsteek richting Arnhem was hier en daar wel even pittig, maar het stelde niets voor met wat mij later te wachten zou staan.
In Arnhem de John Frost brug over, waar twee alternatief uitziende meiden mij nog even op de foto zetten.


John Frostbrug, ingepakte Eusebius kerk op de achtergrond
Via enkele pontjes verder richting Millingen. Kwam nog een stel ligfietsers op een pontje tegen. Ze deden een rondje Nederland via pontjes, er komen er steeds meer.

Een M5 en een Challenge Seiran

Wilde beesten langs de weg

Pontje bij Millingen

Als je Millingen uit fietst rij je zo Duitsland in. De fietspaden werden smaller.


De route was natuurlijk goed te volgen via de track, maar stond ook op de borden. Het kleine blauwe symbool van de RR is echter niet goed te zien als je daar met redelijke snelheid langsrijdt. Verder is er ook een symbool van een fiets met een pijl dat de rijrichting van fietsroutes aangeeft. Dit kan echter ook een andere route zijn.

De wegen zijn erg goed bewegwijzerd voor fietsers

'Radwegstrassenschade'
De hitte liet zich gelden. Het was bijna 30 graden, en dan wordt het binnen warm. Dit houd in: goed drinken. En dat deed ik te weinig. Op gegeven moment maar eens even een plekje langs de Rijn opgezocht, waarop ik attent gemaakt was, en daar even heerlijk in de rivier gelegen. Zwemmen is te gevaarlijk ivm stromingen, maar even de kop onder water, heerlijk. En weer verder, Xanten leek toch ver weg in deze hitte.

Brug en strandje bij Emmerich
De route kronkelt zich langs verstilde plaatsjes, soms over dijken, vaak iets verder van de rivier af. De hitte begon z'n tol te eisen. Ik was dan ook uitermate blij de torens van Xanten in de verte te zien opdoemen.
Wie goed kijkt ziet de torens van Xanten
Xanten heeft een lange geschiedenis, en is al in de Romeinse tijd gesticht. In de omgeving van de stad zijn dan ook attracties die de Romeinse tijd doen herleven. Ik zal daar echter geen tijd voor hebben. Via wat geslinger kom ik uiteindelijk in het stadje aan, waar ik neerplof op het eerste beste terras en naar goed Duits gebruik een Weizen bestel, en daarna nog een. Ik was moe en bekaf en het bier kwam zwaar binnen. En ik moest nog een camping zoeken. Uiteindelijk bracht de Garmin ook hier uitkomst. Via de optie logies - camping is het echt super eenvoudig om een camping op te zoeken en er naartoe te rijden. Als je tenminste geen zware benen hebt. En buiten Xanten stijgt het. De tent neergezet, gegeten en gaan slapen. De eerste 189 kilometer zijn achter de rug. Ik ben in Duitsland, ik ben op vakantie....
Morgen moet ik onderweg in ieder geval meer zien te drinken.




Vanaf km 70 - 110 over de Veluwe



7 opmerkingen:

  1. Mooie reis, mooi verslag!
    Goed dat die mammoet niet schrok van de Bak.
    Alles ook goed gegaan met De Knie neem ik aan?

    Groet

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie reis! Volgende keer vooraf aankondigen, had je in Arnhem een bakkie kunnen doen. Ik werk vlak bij de brug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nice to see you in the picture. I am mostly behind my camera too, but on our Brevets my friend Sam takes some of me that I can use in my blog as well. Have a great vacation!
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Kevin, you almost ride the same distance I did during my holidays in one row.

      Verwijderen
  4. Ah weer op pad :-) mooi tochtje zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te volgen. En ja: met warmte moet je goed opletten. Voor je het goed beseft, begin je uit te drogen.

    BeantwoordenVerwijderen