zondag 17 mei 2015

Aanpassingen aan de fiets

Afgelopen vrijdag ben ik naar Dronten gefietst om wat aanpassingen te laten doen aan de fiets. Voor mij toch weer een stapje verder na de blessuregolf van de afgelopen tijd. Ik was benieuwd hoe mijn lijf zou reageren. Het ging me niet gemakkelijk af, al sinds half januari niet meer dan 60 kilometer op een dag gefietst. Maar ik heb tot nu toe weinig reactie achteraf. Het lijkt erop dat de achillespees beter gaat. De bult op de pees wordt kleiner en ik heb geen last gehad van deze twee keer 85 kilometer. Ook gaat het beter met mijn rug en van mijn knie heb ik nauwelijks nog last.

De genomen route naar Dronten was de klassieke 'Via Velomobili', de 'Route des Velonautes' vanuit de Randstad, via de 25 kilometer lange Vogelweg, waarbij de het hoogtepunt bestaat uit twee keer de weg oversteken. De Vogelweg gaat over in de Rietweg, dat zijn weer 15 kilometers, die worden gekenmerkt door een bocht naar rechts en een bocht naar links. Dan heb je de hoogtepunten wel gehad. Ik heb de V1 zowel vrijdag op de heenweg als zaterdag op de terugweg genomen. Beide keren met de wind op de kop.

Op de V1

Vrijdag was ik rond de middag op 'De Vliet'. Omdat ik deze zomer van plan ben weer door heuvelachtig gebied te gaan fietsen wilde ik een aantal zaken laten aanpassen:

  • Nieuwe voorwielen met 90 mm remmen, dit in verband met tochten door heuvelachtig gebied. De naafdoppen op de wielen waren vorig jaar compleet gesmolten in de afdalingen.
  • Een cassette met bergverzet. Ik had de klassieke 11-28 serie, die wilde ik laten vervangen door de 11-32. Dit houdt in dat de ketting ook vervangen moest worden.
  • Bij de linkerveerpoot was het gat door het ontbreken van een rubber ring uitgezaagd door de bout, ook dat wilde ik graag verstevigd hebben. Ik kwam laatst een blogbericht tegen van iemand waarbij de veerpoot door de body gegaan was, dat gaat mij niet overkomen.      
Theo was alleen aan het werk en ging na de lunch meteen met mijn fiets aan de slag. Ik heb nog een tijdje rondgelopen een beetje gekletst en ben op een gegeven moment gegaan. Ik zou de fiets zaterdag ophalen.
Natuurlijk nog wel even naar de QuattroVelo gekeken. Die stond daar op wielen. Er is nog niet mee te fietsen, maar het geeft wel een idee van hoe het er uit komt te zien. Ik ben overtuigd van de betere stabiliteit, en wat een ruimte om spullen mee te nemen... Kamperen kan hiermee zonder problemen. Je kan een 'De Waard' tent meenemen, of een krat bier of een kind.



Tenslotte hadden Theo en ik het, naar aanleiding van de vondst van een dropje in 'De Bak' nog even over voeding. Volgens Theo heeft drop een negatieve uitwerking op het testosteron niveau in je lijf en heeft dat een negatieve invloed tijdens wedstrijden.

Na mijn bezoek bij velomobiel.nl ook nog even bij intercitybike langsgegaan.

Er stond een hele groep DF's, helaas nog niet klaar voor aflevering want er miste nog één onderdeel. Ymte baalde daar duidelijk van. Hoewel ik de DF een hele mooie fiets vind staat hij, in ieder geval voorlopig, nog niet op mijn verlanglijstje. Ten eerste heb ik met mezelf afgesproken dat ik pas over iets anders ga nadenken als ik een 5-sterren Strada heb. Met deze upgrade ben ik nog minimaal anderhalf jaar bezig. De Strada bevalt mij tot nu toe uitstekend. Ik kan er goed mijn bagage in kwijt, en kan er zelfs mee kamperen. Dat gaat mij met de DF niet lukken, hoewel die een heel behoorlijke opbergruimte heeft. Tijdens de testrit die ik ooit gemaakt heb vond ik de fiets als gegoten zitten.
Ymte kwam nog wel met een opmerking met betrekking tot mijn achillespeesproblemen en de plaats van mijn stoeltje. Ik heb mijn stoeltje nu wat vlakker liggen en het trapstel zoveel mogelijk naar het stoeltje verplaatst. Maar ik kom wel met mijn knieën tegen het instapgat aan. Zelf ben ik 1.73 en volgens Ymte is de Strada ooit voor iets langere mensen ontworpen, waardoor ik tegen het instapgat aan kan komen. Ymte zei dat het mogelijk is het stoeltje iets meer naar voren te plaatsen door een extra verdikking achter de stoel. Theo gaat nu een ongeveer 1 cm dikke schijf maken die het mogelijk maakt het stoeltje iets meer naar voren te zetten, zodat het trapstel ook weer iets naar voren kan en dat het probleem hopelijk opgelost is. 

km 30650

24 opmerkingen:

  1. Ik zag gisteren 'De Bak' al staan, vergeten er een foto van te maken.

    Ik ben 1.77m en in mijn oude Mango kwam ik ook met mijn knieën soms tegen het instapgat aan. In de XS heb ik nergens meer last van.

    Met 1.73m zou je ook makkelijk in een XS passen en volgens Celment is die net zo snel als een DF en misschien zelfs nog wel iets sneller. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Celment = Clement of Clément

      Verwijderen
    2. Hoi Wim,

      Ik heb de XS ook wel eens geprobeerd, ik voelde mij daar toen erg in opgesloten. 'De Bak' is mijn eerste velomobiel en inderdaad, de XS is misschien ook wel een kandidaat indien ik een nieuwe fiets ga bestellen.

      Groeten,

      Wilco

      Verwijderen
  2. Het belangrijkste nieuws sneeuwt hier een beetje onder: je fietst weer, de weg omhoog is gevonden. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maarten, inderdaad! Ik ben op een paar weken na nooit helemaal gestopt, maar heb beperkt gereden. Uiteindelijk heb ik in april toch nog een 550 kilometer gereden op verschillende fietsen, maar dat was minder dan de helft van wat ik normaal doe. Voorzichtig doe ik weer wat langere afstanden.

      Groeten, Wilco.

      Verwijderen
  3. En als Tante Lies weer eens een mysterieus rammeltje vertoont zal ik eerst zoeken naar eventuele losliggende dropjes in de fiets!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi WIlco,

    Ik heb 90 mm remtrommels maar zo gauw je in heuvelachtig gebied komt kun je beter de kunststof naafdoppen verwijderen. Deze smelten weg als sneeuw voor de zon. ☺

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het onder die omstandigheden ook niet beter de wieldoekjes eraf te halen opdat de trommels hun warmte zo goed mogelijk kwijt kunnen?

      Verwijderen
    2. Eens maar stukje tape over de naaf voorkomt dan hopenlijk weer dat er teveel water naar binnen loopt.

      Verwijderen
    3. Dank je wel Peter voor de waarschuwing. De wieldoekjes zullen eraf moeten.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  5. Hoi Wilco

    Ik heb ook de 90 mm remtrommels, vergeet bij lange afdalingen niet om ook je wieldoekjes er af te halen voor de koeling, de dopjes waren er bij mij ook uit gesmolten

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Andre, dank je wel voor de tip! Ga ik zeker doen.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  6. Ik vraag me trouwens nog steeds af of de constructie die ICE op hun trikes gebruikt niet ook op een Quest kan. Wel afgedicht, maar met alu proppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Wilco,

    Prettig om te lezen dat het wat beter gaat met de achilles! En dat je misschien nu ook een oplossing kan vinden voor de afstelproblemen........Dan kan er automatisch weer wat meer gefietst worden, en dat is goed nieuws!
    Ook ik rijd met bergverzet, nl. een 12-36 10 speed, en 90 mm trommels. Onder mijn normale omstandigheden heb ik geen problemen met koeling van de trommels, of met smelten van de naafdoppen. De meeste afdalingen die ik heb zijn niet langer dan 2 tot 3 km, en aangezien ik zo goed als nooit rem als ik omlaag ga, heb ik ook geen problemen. Uiteraard houd ik wel de veiligheid in het oog, als het moet staat de fiets in een oogwenk stil. Maar ondat het zeer bekend terrein is, kan ik maximaal profijt proberen te halen uit de "gratis" extra snelheid.
    Dat zal op vakantie's anders zijn.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Vorig jaar met mijn tocht via de Moezel had ik ook bagage mee. Ik vond het toen niet verantwoord om harder te gaan dan ongeveer 70. Ik kende natuurlijk ook de wegen niet. Eén keer moest ik toch behoorlijk remmen en ik was blij dat ik goed de ruimte had genomen. Ik had een behoorlijke remweg. Veiligheid staat voorop.

      Groeten,

      Wilco

      Verwijderen
  8. he zaankanter;p

    elmi en ik rijden ook ff langs de vliet ik laat ook ff berg verzet plaatsen voor de 600 km brevet

    gelukkig rijd de bak weer!!!

    KALM AAAAAN HÉ !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wanneer is die 600 , marcel ?
      Succes ermee he. :-)

      Verwijderen
    2. Hoi Marcel,

      Ik hou het nog wel een beetje rustig hoor!

      Wilco

      Verwijderen
  9. Hoi wilco , mooi tochie , ik heb vanaf dag 1 al geen wieldoekjes , ik zie niet echt het nut er van in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerrit, daarom ga jij ook zo langzaam :-)

      Verwijderen
    2. Wieldoekjes verminderen de luchtweerstand omdat de rijwind anders door de spaken zou blazen ;-) Volgens mij is het vooral esthetisch!

      Verwijderen
  10. Goed dat je het met Ymte hebt aangekaard en dat ze een oplossing hebben. Theo staat er inderdaad twee weken samen met Eva voor: Allert zit in Roemenië om de wielkasten voor de Quattrovelo te maken zodat ze een rijdend prototype hebben op Cycle Vision.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Wico,
    Als je nog eens onderweg bent met je Strada met kampeeruitrusting en langs Dronten komt dan zal ik je laten zien dat alles wat je bij je hebt ook gewoon in een DF past.
    Groeten, Ymte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ymte, die uitnodiging neem ik graag aan!

      Verwijderen