maandag 5 juni 2017

Kloostertochie - 4 - Naar Slappeterp en terug naar huis

Zo'n fietsdag wordt na een paar dagen routine. Inpakken en wegwezen. Ook vandaag kwam ik niet snel weg, maar dat hoeft ook niet, het is vakantie. In Uithuizen staat de Menkemaborg, dus die moest eerst even bezichtigd worden.


Na een korte fotostop weer naar de Waddendijk. Dat gebied is nog meer 'zen' dan de Flevopolder. Er lijkt niets te gebeuren, maar dan ook helemaal niets, niets, niets niets. Vogels vliegen voorbij, ik vind het jammer dat ik de meeste niet ken, en ik zal waarschijnlijk ook niet in de kennis gaan investeren. Maar de gele kwikstaart, die was duidelijk herkenbaar en alom aanwezig. Ook roofvogels zaten op de hekken. Oh ja, die hekken, die willen nog wel eens in de weg staan. Regelmatig moest ik door een klaphekje en dat ging soms alleen maar door de voorkant van 'De Bak' op te tillen. Eén keer hoorde ik een kraak. Er is geen mens, maar wel is er een kleine uitspanning bij een gemaal, ik ben er voorbij gereden. Hier en daar een monument, hier en daar een schaap. En kilometer paaltjes.



Kwelders met in de verte Borkum







Ik had bedacht om het Lauwersmeer heen te fietsen en dan de Waddendijk weer op te pakken. Via Vierhuizen, waar ik me in de tijd terug waande. De vrachtwagen was helemaal weer gerestaureerd door de eigenaar. Zijn vader was de eerste eigenaar, hij verkocht hem later en zoon kocht hem later weer terug. Hij kon hem o.a. gebruiken als camper.



door naar het pittoreske Zoutkamp. Daar even een salade gegeten en twee biertjes naar binnen gewerkt. En verder om het Lauwersmeer heen over prachtige fietspaden.





En verder weer langs de Waddendijk. Het verschil met Groningen was dat er hier nog meer van die rottige hekjes waren. Langzamerhand begon het me steeds meer te irriteren en het schiet ook niet op. Voorbij Moddergat was ik het zat en ik wilde het binnenland inrijden. Op dat moment bleek bovendien het fietspad afgesloten vanwege onderhoud, dus ik had een excuus.

ARGHHHH!!!!


In hoog tempo naar Slappeterp gereden en op de natuur kampeerterrein mijn tent opgezet. Prachtige kleine camping. Ik had hem gekozen vanwege de wervende teksten in het 'groene boekje', het maakte het helemaal waar. Er waren ook andere fietsers op deze camping en het werd een heel gezellige lange avond met kampvuur.

Naar huis

De tocht naar huis lijkt altijd de minst boeiende. Terwijl het de langste afstand zou worden. Rustig aan opgestaan en op weg richting huis. Het eerste stuk opgereden met Femke, die naar Harlingen ging en die ik had leren kennen op de camping. Al snel weer langs de dijken en weer tussen de schapen door.



Ze haalde de boot maar net na een lange eindsprint. Daarna nog even met enkele Duitse ligfietsers op het terras bij de boot gekletst. Ze kwamen uit de buurt van Giessen en reden op twee Nazca's. Elk jaar een weekje door Nederland. Vervolgens eerst nog langs de buitenkant van de dijk, met uitzicht op de Waddenzee, ook hier schapen, de Afsluitdijk op richting Noord-Holland. 



Wat te doen? Petra suggereerde nog een nachtje extra te kamperen. Ik had nu de tijd en het weer was nog mooi. Langzamerhand leek me dat geen slecht idee. Aan de overkant bij Den Oever even een visje gehaald en via het Robbenoordbos naar Medemblik. 


Ik vermoed dat Pé hier ook wel eens komt


De natuurcamping zou bij Oostwoud zijn, kon ik nog even bij Jan langs. Maar ik was moe en de supermarkt was dicht. De dichtstbijzijnde open supermarkt zou een paar kilometer richting Hoorn zijn, en toen besloot ik maar door te rijden naar huis. Om een uur of 8 stond ik weer voor de deur. 

Voor de route: klik hier

6 opmerkingen:

  1. Met dit nieuwe fietspad zou je redelijk moeten kunnen doorfietsen: http://fietsen.groningen.nl/fietspad-kiek-over-diek , maar ik begrijp dat er nog diverse klaphekjes zijn. Ik heb de route zelf nog niet gefietst op een heel klein stukje na, maar het klinkt niet bemoedigend voor een velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Piet,

    Ik heb uitermate genoten en de problemen in Friesland waren beduidend grotere dan in Groningen. Wel jammer dat je niet aan de Waddenkant kan fietsen vanwege de hekken.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is niet erg Zen ,Wilco , dat je je irriteert aan een paar hekjes . Weet je de uitspraak van Rob Hebbes nog , accepteren en doorgaan .
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar jullie konden afwisselen. Volgens mij was het een blogbericht van Beekie, die gebruikte altijd ... accepteren. Ik herinner mij een foto dat jullie velomobielen over spoorwegen droegen. Gelukkig was dat niet nodig.

      Verwijderen
  4. Hoi Wilco,

    Weer genoten van je verslag, en zeker van de foto's! Vooral foto 5 vind ik eruit springen als reclame voor de velomobiel! Schitterend, die fiets in die lege polder, daar is ie voor gemaakt! De landschapfoto's zijn ook prachtig. Ik kan me je ergernis over de hekjes goed voorstellen, een paar gaat nog wel, maar na nummer 6 of 7 begint het wel vervelend te worden om constant uit de fiets te moeten om het hekje open te houden en tegelijk de fiets er ongeschonden proberen doorheen te manouvreren.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Adri. Ik denk dat er weinig op deze wegen gereden wordt, overal lag los grint dat er waarschijnlijk 10 jaar geleden al op gestort was en nog nooit was ingereden.

      Verwijderen