donderdag 22 juni 2017

Vervelende gebeurtenis

Helaas een vervelende gebeurtenis op de Hempont afgelopen dinsdag. Zoals altijd reed ik richting de pont en zoals altijd rij ik direct de pont op, zeker als er geen ander rijverkeer is. Ik heb hier in het verleden diverse keren overleg met het GVB over gehad en heb hier ook eerder over geschreven. GVB heeft mij toen toestemming gegeven om op het middendek van de Hempont te staan. Een deel van het antwoord op een mail uit november 2016 bevestigde dit nogmaals.

Geachte heer Pompert,

Dit is een reactie op uw bericht waarin u schrijft dat er in een eerder 

contact besproken is dat u met uw velomobiel toestemming heeft om in het 
middenvak te staan. U merkt nu op dat de laatste tijd weer discussie
ontstaat op de pont en dat u toch niet op het middenvak mag staan. 

Ik kan me goed voorstellen dat het vervelend is als u eerst te horen krijgt 

dat u op het middenvak mag staan en dat u vervolgens op de pont te horen 
krijgt dat u daar niet mag staan. Namens GVB wil ik mijn excuses aanbieden 
voor de onduidelijkheid.

We hebben persoonlijk contact gehad met mijn collega's die het beleid 

voeren bij de pont. Hij heeft ons aangegeven dat hij het personeel op de
hoogte zou stellen dat u gewoon op het middendek kan staan. Ik ga er
daarom vanuit dat het een vergissing is van het personeel. Ik zal uw
bericht nogmaals doorsturen en vragen of hij het personeel nog eens aan
kan spreken hierop.


Tijdens de spits is de pont namelijk erg druk en is er op de smalle fietsstrook geen plaats voor mij en dan sta ik mensen in de weg.

In tegenstelling tot wat er normaal gebeurt werd ik nu - in mijn ervaring - hier direct agressief op aangesproken en dit leidde tot een vervelende situatie. Mensen op de pont die ik niet kende begonnen ook opmerkingen te maken naar de pontbaas: 'Hij staat hier al jaren' was de meest vriendelijke van deze opmerkingen. Ik kreeg ook meteen te horen van anderen dat 'de honden dier geen brood van lustten'. Nu is het zo dat er altijd twee kanten aan de zaak zitten. Ik rij zonder zonder mij van enig kwaad bewust te zijn de pont op, er is geen autoverkeer alleen veel fietsverkeer, maar ja, ik dien natuurlijk ook te luisteren naar een pontbaas ... en zij doen ook maar hun werk. Uiteindelijk wilden de heren mij beletten te vertrekken van de pont, sommigen hadden pontbeambten horen zeggen dat ze mij wilden terugvaren. Dat zal wel 'in the heat of the moment' zijn geweest. Doordat een van de pontbazen bij mijn vertrek voor de fiets sprong vond er een ongeval plaats met schade aan de fiets. De pontbaas heeft gelukkig niets. Heel vervelend allemaal. Gevolg was wel dat de GVB bus en de politie er ook nog bij kwamen pffff. Vriend Gerard is er gelukkig even bijgebleven. Op de dag zelf heb ik natuurlijk veel contact gehad met het GVB, ik heb een klacht ingediend over de gang van zaken en er bleken van andere reizigers meer klachten te zijn binnengekomen over de wijze van handelen vanuit het GVB personeel. Inmiddels heb ik ook contact gehad met de manager van de ponten, hij heeft mij opgebeld. Het GVB heeft het allemaal heel goed opgepakt. Gistermiddag wist ik dat de heren op de pont dienst hadden. Ik had ze ook laten weten dat ik waarschijnlijk rond half 7 op de pont zou arriveren. De schipper wachtte mij op en we hebben elkaar natuurlijk meteen een hand gegeven en vriendelijk gesproken. Het was een hartelijk gesprek. Er bleken eerder die ochtend al incidenten geweest te zijn, wat mogelijk hiertoe geleid heeft. Ik kreeg een uitnodiging in de stuurhut om meteen ook de schadeafhandeling te gaan regelen. Ze gaven aan mijn fietsbril ook gevonden te hebben, die was ik kwijt, maar dacht ik elders kwijt te zijn geraakt. Uiteindelijk heb ik de schipper uitgebreid de velomobiel laten zien, verteld over mijn positie op de weg. Ik hoop dit snel achter mij te kunnen laten. Nogmaals wil ik, wat ik ook eerder heb gedaan, de actieve rol van de GVB klantenservice noemen. Ik ken weinig bedrijven die dat op een dergelijke manier doen.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    We hebben elkaar hier al uitgebreid over gesproken, maar ik wil ook hier nog even kwijt dat ik blij ben dat het allemaal goed afgehandeld gaat worden, en dat de pontbaas en jij ook weer op een geode manier met elkaar om kunnen gaan.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervelend zeg, zeker omdat je er vaak gebruik van maakt. Onze ervaring met pontjes en velomobielen is ook niet altijd positief helaas. Ik hoop dat het voorlopig weer goed gaat daar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht dat dit wel weer goed zal gaan de komende tijd.

      Verwijderen
  3. Opvallend veel mensen hebben een slecht humeur de laatste dagen. Waarschijnlijk omdat ze al een aantal dagen slecht hebben kunnen slapen van de warmte en dus slaapschuld hebben opgelopen. Dan kunnen van vermoeidheid en irritatie onbenullige dingetjes waaraan je je stoort ineens ontsporen in conflicten.

    Dat zo iemand daarna best weer redelijk kan zijn klopt dan ook wel. Vooral als blijkt dat een bepaalde indruk achteraf niet klopt.








    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wilco, vervelend om te horen. Is het geen oplossing dat je de mail van de GVB nog een keer krijgt maar dan op briefpapier van de GVB en dat je die plastificeert en opbergt bij het RVV? Dan kan je die aan de pontbaas laten zien bij discussie. Ik weet niet of er een brug in de buurt ligt maar om dit gedoe te vermijden zou ik er wel een paar kilometer omfietsen voor over hebben, juist ook om schade te voorkomen. Knuffels van het traumateam voor velomobilisten hier online!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat om het Noordzeekanaal. Je kunt met de fiets óf over de sluizen bij IJmuiden óf over de Schellingwouderbrug bij Amsterdam-Oost. Die liggen vele kilometers uit Wilco's route.

      Verwijderen
    2. idd je kan omrijden via noord en of oostzaan maar dan kom je of ver in oost uit of bij pont cs.

      dus beide voor wilco geen optie voor ww

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Weet je Cees, ik wil nog heel vaak met de pont heen en weer. Het blijkt nu wel dagelijks dat er onder de verschillende pontwachters heel veel onenigheid is over deze kwestie. Ze weten niet goed wat ze er mee aan moeten. Hoe vorige week werd gehandeld was belachelijk. De hoeveelheid fietsverkeer was zeker het dubbele van wat op de fietsstrook pastte. Dat kon iedereen al zien. Die moesten later dus ook allemaal het middendek op. En er was helemaal geen autoverkeer. Bovendien, de gewoonte, ik reed er dag in dag uit zo op, nooit een probleem.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  6. Hoi Wilco,

    Zo is een vervelende gebeurtenis toch nog positief afgelopen, ik ben het met Cees eens, dit heb je goed en netjes opgelost!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen