dinsdag 26 mei 2015

Kogelgewrichten

Het remmen voelde raar en de bocht ook. Het leek het linkervoorwiel te zijn. Wat zou er aan de hand zijn? Nou, maar even doorrijden tot het eindstation in Hoofddorp en daar maar even kijken. En dat was maar goed ook. Even schudden aan de fiets en ik hoorde gerammel, van linksvoor. De wieldoek eraf en daar zaten de boosdoeners. Alle moeren linksvoor waren losgegaan. Gelukkig op tijd opgelost, maar had er niet veel verder mee moeten doorrijden.

14 opmerkingen:

  1. Ik heb de wieldoekjes er niet meer op zitten. Veels te lastig met banden oppompen en het snelheidsverschil heb ik nog niet gemerkt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze moeren zijn toch zelfborgend?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En je hebt alles weer netjes vast kunnen zetten voor de terugreis?

    Groet,

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zou denken dat die laatst los zijn geweest voor het onderhoud aan je wielkasten/veerpoot. Niet goed vastgedraaid, net als Marcel's freewheel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou kunnen, ik weet het niet. Gelukkig op tijd er achter gekomen.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik krijg hier wel vaker een Q of S met losse moeren van stuur- of reactie stangetjes oa. bij mijn eigen fiets zat de binnenste kogelkop (aan het hoeklijntje) na ca. 8000 km. los je moet het regelmatig controleren (bijv. elke 10.000 km) even nalopen. Het kan ook komen door indrukken in het aluminium dus blijven controleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou er toch snel zelfborgende moeren op zetten. Dat geeft toch wat meer zekerheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien wel goed idee, ik heb ze nog wel liggen.

      Verwijderen
    2. Neem dan wel RVS en doe er een lik vet tussen, dan rotten ze niet vast.

      Groet

      Erwin en Tante Lies

      Verwijderen
    3. Er zitten volgens mij van nieuw af aan RVS. zelborgende moeren op alleen de borgmoertjes op de draadeinden zijn niet zelfborgend soms is het aluminium iets ingedrukt zodat er langzaam iets ruimte tussen de moeren en de ring ontstaat...dit wordt langzaam meer gewoon regelmatig controleren, vooral wanneer je "ongewone" rammeltjes hoort

      Verwijderen
    4. Het ging inderdaad om de moertjes op de draadeinden.

      Verwijderen