maandag 4 januari 2016

Eerste foto's van velostroïde

Vandaag kwam de Samsung Galaxy verkenner heel dicht in de buurt van 'De Bak' velostroïde. Op korte afstand van het oppervlak van dit in 2012 ontdekt object werd een bijzondere foto genomen. Duidelijk is de karakteristieke rode kleur te herkennen, maar verrassend is het reliëf op deze velostroïde te noemen. Scherpe toppen worden afgewisseld door diepe insnijdingen. Volgens velonomen zijn de foto's ronduit spectaculair. De afwezigheid van kraters wijst op een continue vernieuwing van het landschap. Mogelijk heeft er zelfs water gestroomd over het oppervlak van dit object. Dit zou zelfs leven op het oppervlak van de velostroïde mogelijk maken. De lijnen op de foto's kunnen nog niet verklaard worden door de wetenschappers. 'Mogelijk is er sprake van tektoniek aan het oppervlak', aldus het bekende velonomenduo Allert en Theo uit Dronten.  

Eerste spectaculaire beelden 


Verder heb ik mijn trapashouder vervangen. Dit blijft een steeds terugkerende bezigheid. Onderweg naar de OBT was er plotseling een harde knal in het vooronder. Hoewel ik toen niet direct de oorzaak kon bepalen en er geen gevolgen leken te zijn voor het fietsen, bedacht ik mij later dat dit mogelijk een trapashouder was die de geest had gegeven. Gelukkig had ik er nog één op voorraad. Ik begrijp dat er nieuwe, steviger, trapashouders ontwikkeld zijn.






14 opmerkingen:

  1. Linkerzijde net achter het voorwiel? Schijnt een vorm van velomobielschurft te zijn, maar is goed behandelbaar met waterstofoxide.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt het niet goed gelezen, dit is het oppervlak van een velostroïde ...

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco,

    Leuk gevonden!
    Ik heb laatst op een duits blog een nieuwe stalen versie gezien van die trapasklemmen, als ik in Dronten langs kom zal ik eens informeren.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kan je het mij dan ook laten weten :-)

      Verwijderen
    2. Die zijn hier te bekijken http://velomobilix.blogspot.nl/2015/12/stahl-klemmschellen-v2.html

      Verwijderen
  3. ik was mijzelf en de fiets regelmatig. Geen problemen met schurft, wel van nattigheid in de wasstraat.
    Maar erg leuk verhaal, hou ik van !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tejo,

      Dank je wel. Soms dan schiet er zo'n woord binnen. Ik heb er lol aan, en ik ben blij dat jij er ook lol aan hebt!

      Wilco

      Verwijderen
  4. Ge-wel-dig ! De nominatie voor de Nobelprijs van de Velonomie 2016 ligt binnen handbereik !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan moeten eerst nog wel de lijnen op de foto verklaard worden..

      Verwijderen
  5. Heeft het ontbreken van kraters misschien te maken met dat ze op een andere plek makkelijk door de stradasfeer slaan, met breuken in de trapas als gevolg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooie suggestie, maar helaas een onjuiste. De breuk van de trapasbeugels kan geheel worden verklaard door endogene krachten. De eventuele kraters kunnen niet anders dan verdwenen zijn door in de erosiegeulen, ontstaan via eolische en mogelijk fluviatiele erosie, oftewel door exogene krachten.

      (Bron: docent velonomie Brouwer, Murmellius Gymnasium, 1975-1976)

      Verwijderen
  6. Wij van het velosofisch genootschap Mooi Geel vinden dit wel weer een heel technisch onderwerp.... Misschien moet je maar eens in een haptonomische sessie met je Strada?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Paul van het velosofisch genootschap Mooi Geel. Zoals je weet hecht ik grote waarde aan de velosofie. Dit heeft de afgelopen jaren een enorme invloed gehad op onze samenleving. Vlak echter ook de, inderdaad meer wetenschappelijke, benadering van de velonomie niet uit. Overigens ben ik van mening dat velosofie en velonomie veel aan elkaars denkbeelden hebben en elkaar ondersteunend zijn in de verdere ontwikkeling van beide stromingen. Ik maak dan ook gaarne gebruik van jouw aanbod tot haptonomische sessie met mijn Strada.

      Verwijderen