zondag 27 oktober 2013

Kleine lakschades

In de loop van de tijd heb ik diverse kleine lakschades opgelopen. Tijd om dat eens op te lossen. Nu heb ik daar geen ervaring mee, dus ik vind dat altijd wel een beetje spannend.

Met betrekking tot de reparatie heb ik mij volledig gebaseerd op de Bobsleestrada. Adri heeft ook een rode Strada. Op basis van zijn verhaal ben ik dus op zoek gegaan naar:

  • Polyester plamuur - Alabasine - wit
  • Spuitverf RAL 3020 (volgens velomobiel.nl) - gevonden bij Decokay.
  • Verder heb ik nat-schuurpapaier gebruikt met de korrel 150 - 350 en 600. 
Eigenlijk vielen de werkzaamheden allemaal erg mee. Zeker in vergelijking met Beekie, Gerrit, Rob, Elmi en Victor die rond het IJsselmeer aan het karren waren.

De schade aan de onderkant was ontstaan bij het vast komen zitten op een vluchtheuvel, die langzaam opliep. 
De schade aan de zijkant kwam door het raken van een deurpost.


De lakschades waren klein en deels niet zichtbaar. Een prima gelegenheid om er eens mee te oefenen.


Zie hier het resultaat, ik ben er tevreden mee.





14 opmerkingen:

  1. Hallo Wilco,

    Complimenten! Goed gelukt, zeker voor een eerste keer! Leuk dat je mij vernoemd en m'n werkwijze als voorbeeld neemt, maar ik heb dat ook niet zelf verzonnen. Ook ik ging uit van de tips en aanwijzingen die ik kreeg als reacties op mijn post over die schade, dat is de kracht van het bloggen, dat je de ervaringen gedeeld worden, zodat anderen er ook wat aan hebben.
    Ziet er weer goed uit nu, houden zo!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch nog een welbesteede dag , Wilco .
    Als ik eens een schadetje heb kom ik naar jou toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Wilco,
    Ziet er goed uit. Blijf het wel goed in de gaten houden. Polyester plamuur schuurt wel lekker makkelijk, maar is eigenlijk niet het beste materiaal voor deze reparatie. De fiets is gemaakt van epoxy dat geen water kan opnemen. Polyester kan dat in beperkte mate wel, zeker als er kleine luchtinsluitingen zijn.
    Je kunt het makkelijk blijven volgen. Blijft de verflaag intact, niks aan de hand. Komen er blaasjes op, dan is er vocht in je reparatie getrokken en kan er delaminatie optreden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor...zo mooi als ie nieuw was wordt ie toch nooit meer, maar als je er zo weinig van ziet na een geslaagde reparatie is dat helemaal niet zo erg ;-))





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sprak de buurman, tegen hem zei ik dat ik nog een randje zag. Is het oog van de schilder, die altijd een imperfectie ziet, als je rijdt zie je het niet meer.

      Verwijderen
  5. Keurig herstelwerk Wilco! Zo leer je steeds weer iets nieuws... Nu nog werken met glasvezel en epoxy en je kunt je eigen velomobiel maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wim heeft gelijk epoxy hecht beter, repareren met polyester kan later weer zichtbaar worden.
    Ik gebruik gewone epoxyhars die ik indik met aerosil poeder tot pasta dikte. Na uitharden goed schuren. Voor een optimaal resultaat (denk aan het oog van de buurman die schilder is): voldoende dunne lagen spuiten. Na 24 uur als de lak helemaal uitgehard is heel even nat schuren met korrel 600 en dan polijsten met commandant cleaner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de nuttige info. Het was voor mij een eerste probeersel. Het waren maar kleine schades.Wat trouwens te doen met oppervlakkige krassen? Gewoon overspuiten?

      Verwijderen
  7. en zit het rode herstel spul er nog op wilcooooooooo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nou deels niet zal ik je zeggen. Vanmorgen was er een weg omleiding richting Sloterdijk, sturen ze je in het donker een rand af, kkkrrrsssss, en ja hoor, een schraap over de onderkant. Ik moest wel lachen, maar vind het niet erg. Heb op werk even gekeken. Ik heb wel eens onder de Ambulance Quest van Rob Hebbes gekeken, nou, dan maakt zo'n krasje mij niet uit. De rode verf aan de zijkant zit er nog prima op, die reparatie is onzichtbaar.

      Verwijderen