Zoals
Jumped al aangaf: Lekker weertje. Vanwege het mooie weer de Seiran maar weer eens gepakt. Hij staat veel te veel stof te happen in de schuur, en mag dus nu fijnstof gaan happen in de Schiphol regio.
Nu had
Quezzzt de Quest met de Strada vergeleken en kwam op slechts kleine verschillen. Wat mij echter altijd weer opvalt is het kleine verschil in reisduur tussen de Strada en de Seiran. Ik had gedacht minimaal 10 minuten sneller te zijn met de Strada over mijn ruim 25 kilometer. Maar het verschil is minimaal. Dat terwijl ik toch echt sneller rij met de Strada.
Mijn kruissnelheid met de Strada is ongeveer 32,5 kilometer per uur, met de Seiran 28. Maar de afstand met de Strada is ongeveer een kilometer langer ivm optimalisatie van de route. Laten we zeggen 25 om 26 kilometer:
Theoretsiche reistijd Strada: 48 minuten.
Theoretische reistijd Seiran: 53,5 minuten.
Die 10 minuten waren dus te optimistisch.
Er zijn echter een aantal redenen waar.door het verschil kleiner wordt. Met name het verschil in optrekken na stoplichten. Ook scherpe bochten gaan sneller met de Seiran. Van beide heb ik er een aantal op mijn route. Verder kost het in en uitstappen meer tijd met de Strada. Er zijn natuurlijk ook voordelen voor de Strada. Met name bij tegenwind verlies je minder snelheid. En de topsnelheden liggen beduidend hoger. Op gemak een stuk boven de 40 rijden is er bij de Seiran echt niet bij. Maar wie maalt daarom met het mooie weer. Ik ben een echte mooi weer fietser geworden. De Seiran is alleen bij mooi weer een alternatief, bij minder pak ik al snel 'De Bak'. Lekker beschermd tegen de elementen.
Andere voordelen zitten ook in het gemak en veiligeheid. Ik pak in 'De Bak' gemakkelijk een dropje of snuit mijn neus. Ik blijf stabieler en dat voelt veiliger. Ik zie nog altijd die foto's van
Robert-Jan zijn geschaafde benen voor mij na zijn val.
Geniet allemaal van dit mooie weer en veel veilige kilometers.