woensdag 29 juli 2015

Bijna weg

Morgenochtend vroeg ga ik op pad. Ik heb er zin in, maar vind het ook altijd weer spannend. Ik ga via de korte westelijke route en hoop over een paar dagen dromerig te staren over de Atlantische Oceaan vanaf de Normandische kliffen. En daar zit ik dan 'De Renner' te lezen, het boek dat iedereen momenteel lijkt te lezen.
In ieder geval waren de gemeentediensten al hard bezig mijn route bomenvrij te maken.

Gistermorgen moest ik omdraaien. 
Vanmorgen werd er aan gewerkt

Vanmiddag op de terugweg

dinsdag 21 juli 2015

Camera

Nadat Paul na de oliebollentocht van 2014 een prachtig filmpje publiceerde over deze dag was bij mij de interesse gewekt. Paul liet mij al snel weten welke camera hij had en deze kwam ook bij mij op het lijstje wensen te staan. Inmiddels is hij gearriveerd. Het is de Contour Roam 3 geworden. Kan goed tegen nattigheid, maar dan wil ik niet filmen. Is minder geschikt in het donker, maar dan wil ik niet filmen. En past goed op 'De Bak'. En dat wil ik graag.... Ik ben heel benieuwd of ik er wat moois mee kan maken. En dat krijgen jullie dan vast wel te zien.



Het zal vast allemaal niet zo gemakkelijk zijn. Ik weet dat Pé er ook moeite mee had, maar ik ga het gewoon proberen.
Ik hoop onderweg naar Frankrijk het één en ander vast te kunnen leggen.

Houder van de camera op De Bak gezet

woensdag 15 juli 2015

Tour de France

Hoewel ik momenteel niet al teveel kilometers rij, ben ik mij wel aan het voorbereiden aan mijn 'Tour de France'. De bedoeling is om in Normandië op vakantie te gaan en ik ga op de fiets. Doel is om in 3 dagen van Zaandam naar Yport te karren, vandaar zien we wel. Altijd weer spannend. Zitten weer en wind een beetje mee? Hoe voelen de benen?  Het is mijn bedoeling om met name op de eerste dag een fiks aantal kilometers te rijden, zodat ik op de andere dagen wat reserve heb. Hoewel, de heuvels liggen op het eind.
Ik heb eigenlijk twee keuzes.

1)  Vanuit Zaandam via Zeeland door Vlaanderen richting Ieper en dan doorsteken naar het
      zuidwesten.  Totaal 530 kilometer.
2)  Vanuit Zaandam naar Haarlem en daar de Santiago de Compostela route oppakken van
      Europafietsers via Breda, langs Antwerpen, Mechelen en uiteindelijk naar Frankrijk. Vanaf  
      Cambrai zou ik dan van de route af meten richting de kust. Totaal 660 kilometer.

      Verder heb ik nog een combinatieroute. Vanuit Zaandam tot voorbij Breda de Santiago de
      Compostela route volgen, daarna een route door België naar Ieper en daar de kustroute
      oppakken. Totaal ongeveer 600 kilometer.

      Tenslotte kan ik nog wat meer de kust volgen, dan wordt het ongeveer 560 kilometer.

De routes door Nederland maak ik natuurlijk gewoon met de Fietsersbond routeplanner. België heeft een mooie routeplanner, die gebruik maakt van knooppunten.

De wind kan een rol spelen, is sterker aan de kust. De heuvels zijn zwaarder langs de kust, maar over een kortere afstand. Kortom, ik heb nog geen idee, maar ik kijk er naar uit!


vrijdag 3 juli 2015

Kopervet

Mijn veerpoot linksvoor kraakt, reuze irritant. Het is al enige tijd het geval. En eigenlijk komt dit regelmatig terug. Een soort van gerommel binnenin. Het voelt niet fijn. Het trilt op de wielkast. Olie druppelen in het tuitje boven de wielkast helpt niet, die komt namelijk te laag.
Wat is er aan de hand? De hulplijn in Dronten maar weer eens gebeld. Theo wist te melden dat ik waarschijnlijk last had van kreunende glijbussen. Deze lijken zich vooral in warme en droge weersomstandigheden voor te doen. En die hebben we momenteel.
Het goede nieuws was echter dat ik dit prima zelf kon oplossen. Scheelt weer een retourtje Dronten en de nodige pecunia. Even de veerpoot er uit, de bovenkant loshalen, beetje kopervet, alles weer terugzetten en 'klaar is Kees'. Meestal klinkt het gemakkelijker dan het is, maar in dit geval was het bijna gemakkelijker dan het klonk. Die veerpoot los duurt even, openmaken is een fluitje van een cent en vervolgens het vet erop. Ik had geen kopervet, en heb er kogellagervet op gesmeerd, maar heb later vandaag ook nog maar even kopervet gekocht. De veerpoot links voor kraakt niet meer, maar .... nu hoor ik rechts, die ik eerder niet hoorde. Die zal ik binnenkort ook insmeren, met ..... kopervet.

Loshalen van de veerpoot, remkabel laten zitten, kilometerteller los gemaakt

Veerpoot los, glijbus zit aan het rechter uiteinde

Glijbus naar buiten door twee kleine moertjes los te draaien en hem naar buiten te trekken. 

Verder nog even bij Erwin langs geweest, en ontdekt dat de hoogteslag lag aan een klein stukje band dat bijna door was. Maar even een band van hem geleend om goed thuis te komen. Verder samen de rem gesteld.