donderdag 31 maart 2016

Lekke band (2)

Het kan natuurlijk toeval zijn. Na 18 dagen, ongeveer 550 kilometer heb ik de tweede lekke band met de Shredda. Nu zie ik, of is dat mijn eigen vuile gedachte, al sommigen glimlachen. HIJ KAN NIET EENS EEN BAND PLAKKEN! Vandaag was het echter de rechtervoorband. En, nu heb ik wel wat gevonden in de buitenband, een staaldraadje dat door de band heenstak. Met een tang verwijderd en weer op pad. Thuis net ontdekt dat er twee gaatjes in de band zaten, bijna diagonaal tegenover elkaar. Ik ben benieuwd naar morgen... Een voordeel van de Shredda's is wel dat ze heel gemakkelijk zonder bandenlichters van de velg zijn te halen.
Een tweede probleem doet zich momenteel voor bij de SPDs, mijn rechterschoen valt te gemakkelijk uit de pedaal. Of dit aan de schoen of aan de pedaal ligt ben ik nog niet achter. Iemand een idee?

woensdag 30 maart 2016

Lekke band

Na 17 dagen, ongeveer 500 kilometer, de eerste lekke band met de Shredda. De eerste lekke band met de de Marathon Plus laat na 2 winterseizoenen, zeker 7000 kilometer, nog op zich wachten. Het kan natuurlijk toeval zijn.

dinsdag 29 maart 2016

Paastreffen 2016

Voor mij was dit een ander Paastreffen als afgelopen jaren. Vanwege de verjaardag van Petra en een theater bezoek aan de geweldige mannen van Lankmoed kon ik niet het hele weekend aanwezig zijn, maar slechts vanaf zondagochtend tot maandagochtend. Wel voldoende precies op tijd om de tocht te rijden. De 80, dat leek me wel wat.

Op vrijdag moet de fiets echter al wel naar Utrecht gefietst worden. Wat een tocht, ik zwierf een beetje rond door miezerig weer, bedacht mijn route ter plekke en moest diverse keren kilometers omrijden om op de juiste plek te komen. Gewoon omdat ik maar wat deed. Bij vertrek in Zaandam wist ik dat ik de pont op een paar minuten niet zou halen, ach dan rij ik via Amsterdam-Noord. En verderop, ach dan rij ik via Hakkelaarsbrug, behoorlijk om, maar ach. Ook, ik kan wel via Nederhorst ten Berg, wel eerst een stukje terug en en even wat lunchen in dat dorp. Door naar Vreeland, mmmm, de weg wordt een weg waar ik niet op mag, de andere kant maar weer op. En weer 8 kilometer gereden om er 3 te overbruggen. Maar ik was moe en kon niet meer nadenken, dus ik deed maar wat. Het tempo was er totaal uit en eigenlijk had ik ook helemaal geen zin. Ik had koppijn en wilde eigenlijk niets meer. Vanaf Loenen dan maar zo snel mogelijk naar Utrecht, maar ik reed verkeerd en ook echt compleet verkeerd. Mijn richtingsgevoel moet zich hebben aangepast aan een compleet ander aards magnetisch veld, anders kan ik het niet verklaren. Heb ik gehallucineerd dat de zon tegenwoordig door het noorden gaat? Uiteindelijk na bijna vier uur zwoegen en ruim 80 kilometer pas in Utrecht. Wat een bevalling, om je voor te schamen met een velomobiel. Tijdens het Paastreffen zou blijken dat het allemaal nog veel langzamer kon. Door te meten met GPS kwam ik er wel achter dat 160 cm voor de Shredda's teveel is. Maar eens terugzetten op 158.

Op zondag vertrok ik om half 9 vanuit Utrecht om op tijd voor de tocht te zijn. Het bleek maar een klein uur fietsen te zijn. En toen ik aankwam was het nog redelijk rustig. Men zat te ontbijten en maakte absoluut geen aanstalten om te vertrekken. Eerst maar eens koffie en een stuk paasbrood! Kletsen, gedag zeggen, altijd weer leuk om iedereen te zien, al leek het dit keer wel wat rustiger. Wel gek om zo halverwege het treffen pas te komen. Bij inventarisatie door ik meen Maartje bleek dat het aantal rijders van de 80 kilometer tegenviel. Nou hielp haar promotie van die afstand hierbij ook niet. Elke keer wanneer iemand zei dat hij of zij de 80 wilde fietsen, werd duidelijk gemaakt dat hij/zij tot dan toe de enige was. Die persoon viel vervolgens af voor de 80 kilometer, waarna het zelfde bericht weer kon worden gegeven aan de volgende persoon die voor de 80 leek te kiezen :-). Uiteindelijk gingen we allen voor de 50. Een prima route, gemaakt door Roef.











Zoals de foto's aantonen was de tocht ook zeer geschikt voor niet-velomobielen; smalle paadjes, prut, bruggetjes en een dijkje op met een bocht erin. Toch is het misschien volgende keer handig om toch in twee groepen te gaan rijden, een langzamere en een iets snellere. Het tempo lag heel rustig. Aan de andere kant geeft het ook de mogelijkheid om iedereen te spreken. Nou was ik wel asociaal met kap op, en daarvoor werd ik gestraft, want ik sprak wat minder mensen onderweg. Omdat ik mij nog steeds niet echt fit voelde vond ik dat niet zo erg. Halverwege hebben we gestopt bij een klassiek pannenkoekenrestaurant, en daar heb ik dan ook even gebruik van gemaakt. Helaas geen geweldige foto's, maar ik heb ze er toch maar even bijgezet.







Na terugkomst bleken de GPS en de kilometerteller 10 meter van elkaar af te wijken, dus 158 blijft het.

Na terugkomst een lekker biertje, even luieren en aan de oude vertrouwde chinees. Het is altijd verleidelijk om teveel te eten, en dat gebeurde dan ook nu weer. Maandagochtend moest ik helaas in verband met een paasbrunch alweer op tijd weg en heb ik anderen het vuile werk op laten knappen.



Organisatie, zoals altijd, hartelijk bedankt!


donderdag 24 maart 2016

De fietscoalitie

Vanmorgen stonden ze ineens bij de Hempont, een aantal mensen in kleurige kledij van 'De Fietscoalitie', vrolijk wapperende vlaggen maakten het plaatje compleet, het leek met al deze kleuren bijna lente. Ik had er nooit van gehoord, maar kreeg een folder en een appel. Die appel heb ik op de pont verorberd, de folder thuis  maar eens bekeken. Het initiatief lijkt momenteel alleen in Amsterdam-Westpoort en Zaanstad te zijn, maar het doel is het uit te breiden naar andere steden. Er is een app om de fietskilometers te meten. Dat ga ik eens testen. Worden velomobiel kilometers gemeten? En wat als ik buiten het gebied kom? Kortom, vragen waar ik nog geen antwoord op heb. Inmiddels hebben ongeveer 750 mensen de app geinstalleerd, en heeft degene met de meeste kilometers 3500 kilometer gereden. De app is mogelijk ook te gebruiken buiten de regio Amsterdam-West en de Zaanstreek. Andere steden worden in de app genoemd, maar niet in de folder. Ik ga de app gewoon proberen. Het wordt niet duidelijk of de GPS aanmoet, dus ik zie het wel.


Met de kilometers kan je korting krijgen bij lokale ondernemers, waaronder fietsenwinkels. Dat kan interessant zijn ...


Ik schat echter de kans hoog in dat ik na een paar keer mijn schouders ophaal en het wel geloof. Een energievretende app die mij probeert aan te geven hoeveel CO2 ik bespaar ... We zullen het zien!

maandag 21 maart 2016

Vandaag vloog ik

Ineens was het er weer, de snelheid. Vanmorgen reed ik weg en ik voelde dat het snel zou gaan vandaag. De afgelopen weken moest ik werken om vooruit te komen, vandaag vloog ik. Alsof de conditie er ineens weer is. En passant ook nog even een RIS met 44 km p/u.

dinsdag 15 maart 2016

Kattenkwaad

Bij aankoop van 'De Bak' was een Cateye Enduro 8 CC-ED300 kilometerteller inbegrepen. Een heel fijn apparaat. Een aantal voordelen zijn:
  • Grote cijfers, die goed afleesbaar zijn, ook al heb ik in het dagelijks leven een leesbril nodig.
  • Kilometerteller met een kabel, draadloos schijnt soms geen goed signaal te geven in een velomobiel.
  • Dikke kabel, gaat dus minder snel kapot en is slijtvaster.
  • Je kan de totaalafstand weer opnieuw instellen na bijvoorbeeld een batterijwissel.

Omdat ik ben absoluut niet geïnteresseerd ben in caloriemeters en andere poeha, vind ik het een ideaal apparaat. Het doet precies wat ik wil dat het doet.

Nu had ik afgelopen week de voorbanden omgewisseld naar Shredda's. Volgens Ligfiets.net zou de omtrek van de vouwbanden 154 centimeter moeten zijn, dus dat had ik netjes ingesteld op de bandinstellingen. Op de terugweg van het werk bleek dat de afstand weergave te laag was (of reed ik gewoon langzaam en was het werk dichterbij gekomen?). Op de pont wilde ik de instelling veranderen naar 155 centimeter. Toen ging het mis. Het instellen lukte niet meer en het schermpje crashte. Alle standen weg. Mmm, eerst maar eens naar huis en daar de kilometerteller aanpassen. De teller geopend en de batterij eruit, alle standen op 0, nu weer opnieuw beginnen. Maar krijg hem maar eens aan de praat. Drie knoppen moeten tegelijk worden ingedrukt, geen kattenpis, de Cateye gaf geen sjoege. Opnieuw prutsen met de batterij, hij leek overleden.
Inmiddels had ik al overlegd met 'Tante Lies', heb ik (en ook Erwin) gekeken op webwinkels, maar de Cateye Enduro 8 CC-ED300 was nergens meer te vinden, alleen het nieuwe model, de ED400, lijkt nog verkrijgbaar. Het nadeel van dit model is echter dat je de totaalafstand niet kan instellen, je begint steeds weer op 0. Vind ik niet leuk. Toch is het wel handig dat de houder dan in ieder geval al in de fiets ligt. Zelfs had ik al een mailtje gestuurd naar Velomobiel.nl, misschien hadden zij er nog één liggen.
Ineens had ik een idee. Had ik niet dezelfde Cateye op mijn Seiran? Misschien kan ik die kannibaliseren. Even naar de schuur en inderdaad, dezelfde Cateye knipoogde mij toe. Die eraf, maar hoe pas ik nu de totaalstand aan? Nou batterij er maar weer uit. Alles valt daarna uit, en ik wanhoopte al. Kreeg ik deze ook weer niet aan de praat? Je moet een hele whiskas zijn om dit apparaat weer in te stellen. Na eindeloos gepruts lukte het mij toch om alles weer in te stellen. Ha fijn, nu kijken of ik mijn oude Cateye ook alsnog krijg ingesteld. Met veel gepruts lukte dit ook, maar ik besloot ze wel om te draaien. 

Vanmorgen op weg, de Cateye werkte, maar niet geheel zonder kuren. De totaal afstand, de maximum snelheid en de huidige snelheid werkten. De rest bleef op 0. Thuis toch maar weer de Cateye omgewisseld en kort getest. Volgen jullie het nog? Het lijkt nu toch goed te gaan, de gereden afstand, gemiddelde snelheid en dergelijke worden weergegeven. De Cateye lijkt gered. 

zondag 13 maart 2016

Zomer?

De zon schijnt uitbundig en de verwachtingen voor de komende dagen zijn mooi. De sneeuw is weg en zullen we mogelijk tot komend najaar niet meer zien. Meteen komt lentegevoel omhoog. De zomerbanden moeten er omheen. Gisteren heb ik dus de Shredda's er maar eens omheengelegd. Langzamer dan een Marathon Plus schijnt bijna niet te kunnen, dus ik verwacht aanzienlijk hogere snelheden, want, ze zouden snel moeten zijn. Vandaag maar eens proberen. Idee was om langs de zuidkant van het Noordzeekanaal richting Haarlem te rijden via 'De Bretten'.


De Bretten

Zicht op Halfweg

Op weg naar Haarlem



Haarlem is een mooie stad en ik wilde wel een door het mooie centrum fietsen. Even de aandacht trekken. Langs de Sint Bavo over de Grote Markt.


Amsterdamse Poort
Smalle straatjes
Langs de Sint Bavo
Sint Bavo

Daarna misschien naar 'Het Kopje van Bloemendaal', om eens wat klimmeters te maken en daarna zie ik wel.
Ik kan ik mij niet herinneren dat ik ooit wel eens eerder over 'Het Kopje' gefietst bent. Best steil, maar niet lang, maar het is zowaar een een weg met een haarspeldbocht.  Ik wist niet dat we die hier hadden. De afdaling is mooi, en is behoorlijk lang, ik daal minder hard af dan ik had gekund, omdat ik de weg niet ken. Een prachtig glooiende weg.


Omhoog naar 'Het Kopje'
Dit was de afdaling

Qua snelheid, ik merk eigenlijk gaan verschil, de Shredda's staan op 5 Bar, rijden comfortabel, maar niet sneller (denk ik) dan de Marathon Plus. Misschien heeft het met de temperatuur te maken, het is namelijk koud. Rij ik de eerste helft cabrio, op de terugweg gaat het dekentje erop.

maandag 7 maart 2016

Een bericht voor Paul

Beste Paul,

Ik heb begrepen dat jij zeer van sneeuw houdt. Dat doe ik ook, maar niet op het fietspad. Ook hou ik van ijs, maar ook dat heb ik liever niet op het fietspad. Helaas was dat vanmorgen wel het geval. Omdat het wat nevelig was, wilde ik mij niet overal op de hoofdrijbaan begeven. Het voordeel zou zijn dat ik harder kon doorrijden, maar de veiligheid zou mogelijk in het geding komen. Manmoedig heb ik mij dan ook door de derrie heen gewerkt. Dat viel niet mee, ondanks dat het een laagje van niets was. Ik heb te doen met Adri, die zich op zijn spijkerbanden door de Noorse bergen begeeft. Gelukkig geeft zijn vrouw soms aan dat hij niet mag fietsen. Een mooi excuus. Ook Tante Lies heeft een mooi excuus, die is in Dronten aan het revalideren.
Bij het vertrek vanmorgen hoorde ik wel de vogels in de weer. Zou het voorjaar eraan komen? Ik hoop het van harte. Oplopende temperaturen, lange avonden...
 
Paul, speciaal voor jou enkele foto's. Ik hoop dat je er weemoedig van geniet! Voordat alles weer voorbij is....

Hartelijke groet, Wilco