zondag 7 april 2013

Velomobiel vs Peugeot 107


Naar aanleiding van een opmerking met betrekking tot de prijs van een velomobiel versus een Peugeot 107 van Quezzzt toch eens even in de materie gedoken. Een globale vergelijking:

Ik ga uit van 5 jaar gebruik.

Nieuwe Peugeot 107 is er vanaf ongeveer € 9000.
  • Brandstof: De Peugeot rijdt ongeveer 1 op 20. Bij 10.000 kilometer per jaar is dat 500 liter, is ongeveer 875 euro per jaar.
  • Wegenbelastingvrij.
  • Verzekering: ongeveer 300 euro per jaar WA-verzekering (inclusief no-claim).
  • Per jaar 500 euro onderhoudskosten.
  • Inruilwaarde na 5 jaar maximaal 4000 euro (ANWB koerslijst).
Kosten Peugeot na 5 jaar: 9000 + (5x875) 4375 + 1500 + 2500 – 4000 = 13.375 euro.


De Strada/Quest is er vanaf ongeveer € 6000
  • Geen wegenbelasting
  • Geen brandstofkosten
  • Per jaar 250 euro onderhoudskosten
  • Inruilwaarde na 5 jaar ongeveer 4000 euro
Kosten Velomobiel na 5 jaar: 6000 + 1500 – 2000 = 5500 euro.

Na 5 jaar kan je van het verschil in kosten een nieuwe Peugeot 107 kopen!

Natuurlijk is gaat deze vergelijking mank. Je kan er niet met z'n vieren in en een velomobiel is zeker geen vervanger voor een auto.
Misschien vergeet ik van alles, maar voel je vrij om je opmerkingen over dit vergelijk toe te voegen. 

15 opmerkingen:

  1. Ik bestrijd je conclusies niet. In grote lijnen zal het kloppen.

    Maarrrrrrrrrrrr....

    In een Peugeot 107 rijdt je ( met stevige rugpijn welliswaar ) in een dag naar je vakantiebestemming Oostenrijk. Zit je in anderhalf uur bij familie aan de andere kant van Nederland zonder te hoeven douchen bij aankomst en ben je in anderhalf uur ook weer terug. Is lekker warm en droog en tochtvrij bij verschrikkelijk weer. Bij de versie met airco in de hete maanden lekker koel.

    Mensen willen zo veel mogelijk waar voor hun geld dus een machine die vrijwel alle verplaatsingen snel en efficient kan uitvoeren.

    Een velomobiel is in direct vergelijk praktisch een stuk beperkter, en daarom in de ogen van veel mensen zoveel geld niet waard.

    Ook is de velomobiel dan inees wel een fiets en van fietsen is men gewend dat 1500 euro wel een erg dure fiets is....dan lijkt 4x dat bedrag een slechte grap...




    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk Quezzzt mag je ze niet met elkaar vergelijken, zoals ik ook al stelde. Jij gaf echter aan dat mensen verbaasd waren dat jij een fiets kocht die ongeveer zo duur is als een auto. Als je nou een velomobiel koopt, krijg je er na vijf jaar gratis een auto bij. Moet de familie wel even wachten op je komst. Maar je mag best een keer tussendoor met de trein, krijg je die gratis auto na 6 jaar. Of je koopt die auto meteen en spaart de helft van je brandstofkosten uit. Heb je na een aantal jaren weer een gratis velomobiel ....

    Je kan dit alle kanten uit redeneren. Maar natuurlijk altijd zo dat het jezelf het beste uitkomt :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergeet vooral niet dat 5 jaar rijden in een Velomobiel resulteert in een gruwelijk sportief lichaam, iets wat je in geen enkele auto voor elkaar krijgt! Daarbij heb je elke kilometer in een velomobiel contact met de omgeving, iets wat in een gesloten auto (cabrio's dus even uitgezonderd) niet het geval is. Verder sta je met een velomobiel nooit in een file en mag je nagenoeg overal rijden (duinen, Veluwe). En dat alles is NIET in geld uit te drukken.
    Mocht je hetzelfde concitionele niveau willen bereiken als 5 jaar velomobielen, dan mag je er nog een aardig abonnement van de sportschool bijrekenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met een inruilwaarde van 4000 ben je bij de Strada/Quest na 5 jaar geen 6000 + 1500 – 2000 = 5500 euro maar 6000 + 1500 – 4000 = 3500 euro kwijt... Het verschil met de auto is dus nog groter!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Wilco

    De onderhoudskosten heb je wel weer erg hoog aangehouden voor de Peugeot. Is natuurlijk wel weer afhankelijk hoeveel km je rijd. Ik heb nu 4 jaar lang een Citroen C 1 rijden en gemiddeld is het minder dan de helft van wat jij aangeeft.
    Vergeet je de kleding en schoenen voor de fiets ook niet?

    Blijft uiteraard veel voordeliger rijden

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik berekeningen loslaat bij mijn vrouw hoeveel geld ik wel niet bespaar met het rijden van een velomobiel krijg ik klappen met de koekepan...

    Die is het nog steeds stevig oneens met de uitgaaf en ziet het puur als een extravagant pleziertje ( op een gewone fiets kun je ook naar je werk rijden en boodschappen halen volgens haar ) en niet als een nuttig apparaat.

    Ook bij haar is een Peugeot 107 ( of vergelijkbaar ) een veel nuttiger besteding van het geld, ook al ging het nergens ten koste van...ik kon haar zelfs niet aan de hippe e-bakfiets praten. Dus na het 'afpakken' van 'haar' 2e autootje wil ze er toch weer een autootje voor terug...Aan haar is een velomobiel dus niet besteed...hoewel ik bij vm.nl nog een keer een proefrit heb afgesproken voor haar in een XS. Nog 1 kans dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd of het nog wat gaat worden, maar op basis van jouw verhalen schat ik de kans klein in.

      Verwijderen
  7. Wij beschouwen de velomobiel als een uitstekend alternatief voor een 2e auto. Als je een 2e hands velomobiel koopt is het een kostenpost die niet zo heel veel duurder is dan een nieuwe fiets, omdat velomobielen veel waardevaster zijn. Daar krijg ik veel meer comfort, kortere reistijd en oneindig veel meer reisplezier voor terug.
    Gek genoeg krijg ik mijn vrouw er met geen 10 paarden in. ;-)
    Het allergoedkoopst is een oude rammelfiets.
    Eigenlijk verwacht ik veel van electrisch ondersteunde velomobielen als echt alternatief voor een 2e auto, zodra de brandstofprijzen nog weer verder gaan stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Wilco,

    Toen ik de eerste keer een velomobiel aankaarte en m'n lief de prijs hoorde was het ook van: "Daar kan je een heel leuk 2de autootje van kopen!" Begrijpelijk, hoewel ze wel wat gewend was met fietsprijzen, die van mij zijn nooit koopjes geweest. Maar ze begreep al gauw dat een 2de auto niet mijn wens was, ik wilde gewoon veel langer kunnen doorfietsen in het "slechte" seizoen. Dan heeft ze wel de auto tot haar beschikking als ik fiets, dus dat scheelde ook wel om haar over de streep te krijgen. En ze weet hoe graag ik fiets, dat scheelde ook. Het blijft een uitgave, maar zoals o.a. Robert-Jan al opmerkt, je krijgt er zoveel voor terug, het is de uitgave meer dan waard!
    Dit is natuurlijk mijn mening als fietser, een heleboel mensen zullen daar heel anders over denken.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ik ben het natuurlijk met je eens. De discussie komt voort uit een opmerking van Quezzzt.

      Verwijderen
  9. Nog een moeilijk te becijferen element is de vervuilingsgraad (of het ontbreken daarvan). Het staat buiten kijf dat de VM ook op dat vlak wint, maar dat doet elke HPV, dus ook een oude stadsfiets. Dat is het moeilijke: indien je een VM vergelijkt met een auto, wint de VM het op het vlak van kosten. Als je dan een stadsfiets in de vergelijking betrekt, komen ook zaken als het gebruiksdoel aan bod. Als het maar leuk blijft !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sppelt voor mij zeker mee. Zonnepanelen op het dak zijn een vergelijkbare investering. En die hebben we er een paar jaar geleden dus ook op gelegd.

      Verwijderen
  10. Mijn auto kostte mij per kilometer 40 cent aan brandstof, verzekering, en onderhoud, incl afschrijving kwam ik op 50 cent per km. Mijn mango kost me per kilometer tot nu toe 4ct per km (afschrijving niet meegerekend omdat ik niet weet wat die nog oplevert na afloop). Stel dat ik er incl racekap nog 2500 euro voor krijg dan kost de fiets me in totaal 17 cent per kilometer. Elke kilometer die ik rij levert me dus 33 cent op t.o.v. de auto.
    Toegeven, héle verre ritten moeten met het OV of met de auto van mijn vriendin maar met zo'n besparing is dat een enkele keer ook geen probleem natuurlijk.

    Maar waar hebben we het over, iedereen weet toch dat fietsen stukken beter is voor lijf, milieu en portomonee?

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met jouw eindconclusie ben ik het helemaal, voor de volle 100 % eens, bovendien is het heerlijk om zo lekker buiten te zijn.

      Verwijderen