Op weg naar werk is het alweer licht. Heerlijk. De kilometers zoeven weer onder de bandjes door
Onderweg naar werk, langs de polderbaan. |
Vrijdag ben ik gereden van Hoofddorp naar Utrecht. Dat was een tocht met hindernissen. Het eerste beste fietspad op de Geniedijk was afgesloten, dus omrijden. Verderop pakte ik het fietspad weer op, om de A4 te passeren. Een paar honderd meter verderop was het volgende stuk fietspad ook al weer afgesloten. Gegokt op linksaf, en uiteindelijk kom ik, nog even met het linkervoorwiel door de lucht, uit bij een lift. Beneden ligt het fietspad waar ik moet zijn. Maar 'De Bak' kan er alleen in als ik hem een 30 centimeter korter maak. Is geen optie. Terug maar weer, en nu langs de andere kant, dat ging gelukkig soepel. Bij Uithoorn de volgende hindernis. De brug over de Amstel bleek gestremd, gelukkig was er voor fietsers een pontje ingezet.
Pontje over de Amstel, alleen dit weekend. |
De tocht richting Utrecht en de dag erna naar Zaandam verliep verder zonder problemen.
De uitgespaarde fietstijd zorgt er voor dat ik zo nu en dan lekker aan het sleutelen ben aan de fiets. Mijn mini-vizier was nogal bekrast geraakt in de loop der tijd en ik heb een nieuwe geknipt. Hetzelfde geldt voor de raampjes van de kap.
Verder heb ik achterop de Kojak er weer opgezet. Wat een enorm verschil in gewicht met de Marathon Plus Tour die ik er van de winter op had zitten. Ik ben benieuwd hoelang het goed gaat met de Kojak. Heb namelijk aardig wat steentjes uit de band gebikt. Als deze op is zal ik ook maar eens een Almotion bestellen.
Verder begon het stuur weer te kraken. Olie hielp niet. Uiteindelijk heb ik het stuur maar eens wat vaster gezet. De Bak stuurt nu wel meteen veel directer. Volgens de handleiding mag de stuurstang niet te strak staan wegens ongewenste stuurbewegingen. Ik vermoed dat hiermee bedoeld wordt dat een hoop velovaarders wat schommelen met het stuur tijdens het rijden. Ik vind hem nu wel lekker strak rijden.
Een andere nieuwigheid in De Bak is een stukje oude techniek uit de wintersport. Ik heb een verbindingsbout en moer vervangen door een haak rechtsvoor, waar ik dan een oude skipashouder aan kan hangen om de slang van de drinkzak makkelijk toegankelijk te houden.
Tenslotte nog een stukje zorg. De linkervoordemper maakte weer veel geluid. Ik heb er weer olie ingedruppeld, maar bij nadere inspectie bleek de moer van de linkervoordemper een aantal millimeter te zweven boven de wielkast. Wat is hier aan de hand? Ik heb geen idee, maar dit lijkt mij niet goed.
Het is niet goed te zien, maar de moer en ring op de eerste foto met drinkslang sluit perfect aan op de wiekkast, terwijl de moer in de tweede foto zweeft, maar ik krijg hem niet aangedraaid.
Hoi Wilco,
BeantwoordenVerwijderenFijn dat je weer "in de benen" bent! En wat die moer betreft, als aandraaien niet lukt zou ik even overleg plegen met "Dronten" die hebben misschien een idee, en anders kan je een ritje die kant op in gaan plannen......
Groeten, Adri.
Hoi Adri, dat heb ik ook al in mijn achterhoofd. Het is hier prachtig weer, dus dat is geen straf. Maar ik wil nog wel een beetje voorzichtig zijn. Misschien is er een veer gebroken...
VerwijderenGroeten, Wilco
Hallo Wilco, als je de speling niet kunt verhelpen met het aandraaien van de moer. Dan is De rubbering onder tegen de wielkast verdwenen. De veerboot heeft twee rubberringen. Eentje onder en eentje bovenop de wielkast. Als de onderste gespleten is kan hij ertussen uit. Advies, niet te lang mee door rijden. Wielmoer eruit. Rubber om stift, wielpoot erin
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Peter, die rubber ringen, het zou zo maar eens kunnen. Ik heb vm.nl al gemaild.
VerwijderenGroeten, Wilco.
rustig aan wilco
BeantwoordenVerwijderenlol die lift kent beekie:p
VerwijderenVolgens mij heb je er wel eens over geschreven. Nog niet zo heel erg lang geleden.
VerwijderenIk kreeg afgelopen maandag zowaar last van mijn rechter knie tijdens een tocht met de Quest. Geen dikke knie, maar gewoon gevoelig tijdens het fietsen, ook op de stads(rechtop)fiets. Woensdag weer een tochtje gemaakt en toen weer hetzelfde na ca. 45 minuten fietsen. En ook weer gevoelig op de stadsfiets. Vervolgens op vrijdag een tochtje met de roeifiets zonder problemen, terwijl de knie nog wel gevoelig was. De roeifiets is een andere belasting van de knie, maar wel fijn om te weten dat dit goed ging. Voorlopig maar even de roeifiets gebruiken en a.s. woensdag eens kijken hoe het met de Quest gaat. De moraal van dit verhaal: de roeifiets is een aangename afwisseling tov het "gewone" fietsen en minder belastend voor de knieën, mits je een hoog ritme aanhoudt. Overigens trap ik in de Quest heel soepel, over het algemeen ca. 100 omwentelingen per minuut.
BeantwoordenVerwijderenHoi Piet, ik zoek de oorzaak van mijn knieproblemen niet in het rijden met de Strada. Ik heb er sinds vorig jaar februari last van na het skien. Daarna heb ik eigenlijk gewoon mijn kilometers kunnen maken, tot de 432 kilometer in twee dagen, zonde problemen. Mijn knie bleef echter maar dik en ik had wel last van andere inspanning. Bijv maximaal 15 kilometer wandelen en zeker geen afdalingen. De achillespees is recenter.
VerwijderenGoed idee om je slang van je drinkzak vast te maken met een skipashouderding. Ik heb de slang nu altijd met een lanyard om mijn nek hangen, maar dat is onhandig bij uitstappen en het voelt niet veilig voor als ik een keer over de kop zou slaan of iets dergelijks. Sterkte met je knie en gewoon even bellen met 'Dronten' voor advies. Als het die rubber ring is, dan kunnen ze dat vast opsturen.
BeantwoordenVerwijderenBij mij waren ze in Denemarken stuk gegaan en ik heb ze ook vervangen , Theo stuurt ze graag op en als je hulp nodig hebt dan bel je maar.
BeantwoordenVerwijderenHoi Gerrir, dank je wel. Ik heb ze inmiddels besteld bij vm.nl. Morgen na het werk maar eens gaan prutsen.
Verwijderen