woensdag 4 november 2015

RammelBak

De afgelopen tijd had ik last van gerammel achterin. Los van dat het mij stoort, wil ik dan ook weten wat de oorzaak is. Ik was al diverse keren achterin gedoken om de oorzaak van het rammelen te vinden, tot nu toe zonder resultaat. Alles leek vast te zitten. Ook het  achterwiel. Natuurlijk maakte ik mij wel zorgen, soms lees ik wel eens dat er wat breekt.
Vanwege het gerammel had ik enige tijd geleden ook velomobiel.nl al gebeld. Ook zij konden er niets van bakken. En als je achterin kijkt, er kan zo weinig los.
Afgelopen weekend bedacht ik dat ik misschien maar eens de achterveerpoot moest smeren. Dit had ik nog nooit gedaan, en ik begreep dat dit eigenlijk ook niet zo nodig was. Maar extra gepiep achter mijn rug deed mij toch maar eens een poging wagen. Nu had ik eerder de voorveerpoten gesmeerd, maar hoe werkt dat nu achterin? Nou, eigenlijk is het nog veel eenvoudiger, zeker ook voor Questen. Eerst even een steun onder de tunnel. Vleugelmoer boven aan de veerpoot los, en de haak van bout af. Vervolgens bleek je de onderkant zo los te kunnen draaien. Ik twijfelde echter of dat wel de bedoeling was. Kon ik daarna de veerpoot weer vastdraaien? Tante Lies nog even gebeld, die had het namelijk laatst ook al gedaan. Erwin gaf aan dat ik het kapje bij de derailleur eraf moest, en dat je van die kant de veerpoot los kon maken. Ik heb even zitten kijken, zag eigenelijk niet hoe dat moest en besloot de gok te nemen. Ik draaide de veerpoot los en haalde hem uit 'De Bak'. Vervolgens het zwarte beschermingskapje met een draaibeweging eraf. De kruiskop schroef losgedraaid, uiteinde in de bankschroef en ik kon de veerpoot opentrekken. Vervolgens de boel vullen met kopervet en alles weer dicht. Eigenlijk was het veel eenvoudiger dan een veerpoot van een voorwiel.
Het resultaat viel niet tegen. Wat een rust ......


4 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Zo zie je maar, gewoon beginnen en het komt dikwijls weer goed! Mooi opgelost!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, ik was vooral verrast dat het zo eenvoudig was.

      Groeten,

      Wilco

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco, ik hoop dat je de verkeerde naam genoemd hebt van het vet dat je hebt gebruikt hoor.
    Ik veronderstel dat je veerpoot voor een groot deel uit aluminium bestaat. Kopervet heeft nl een slecht effect op aluminium, Alu gaat daar sneller van corroderen.

    Mocht je echt wel kopervet hebben gebruikt, adviseer ik je eens te rade te gaan bij velomobiel. Ik denk dat ze mijn vermoeden zullen bevestigen. In dat geval, veerpoot terug uiteen, ontvetten en het juiste vet erin. Als je motorfora en zo afzoekt, lees je meestal dat ze lagervet gebruiken, ik zou geneigd zijn om calciumvet te gebruiken, dat valt zowat tussen lager- en montagevet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wouter,

      Het is juist op aanraden van velomobiel.nl dat ik kopervet heb gebruikt. Ik heb nooit over het corroderen nagedacht, maar hun advies gevolgd. Ik ga het nog eens navragen en zal het dan laten weten.


      Groeten, Wilco

      Verwijderen