maandag 25 augustus 2014

Maximum snelheid voor fietsers?

Op de Telegraaf website stond vandaag een curieus berichtje over een proef met een maximum snelheid voor de fiets. Het bericht is ook te vinden in de Franeker courant. Het gaat om een proef op twee fietspaden, ook velomobielen worden genoemd als notoire hardrijders. De proef is in samenwerking met de fietsersbond, alhoewel ik daar niets op de site kon vinden.

Kunnen we binnenkort politieagenten met lasergun op het fietspad verwachten? Komt er een fietsflitspaal? Gaan we een bon krijgen? Ik denk het niet. Men rept over het grote verschil in snelheid tussen de verschillende typen fietsen. Moeten mensen dan voortaan ook met een minimum snelheid gaan fietsen? En hoe zit het met snorfietsen die vaak veel te hard rijden?

Toch, een proef, daar kan ik niets tegen hebben. Altijd goed om te testen of het werkt. Maar: Op grond waarvan zijn de fietspaden gekozen? Hoe kan men in 2 weken een serieuze proef doen. Zijn de resultaten van zo'n proef werkelijk representatief of moeten we misschien aan het einde van de periode dat een regenachtige dag met bladeren op de weg heel veel meer invloed heeft op het aantal ongevallen. En stel je voor, er is een verschil, gaan we dat dan landelijk invoeren?

Of krijgen we dan 4-baans fietspaden?

Ik ben benieuwd... Waarschijnlijk horen we er nooit meer wat van.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Vreemde ontwikkeling inderdaad, en wat willen ze ermee bereiken? In het Telegraaf artikel staat wel duidelijk dat wielrenners en andere snelle fietsers zoals velomobielen naar de rijbaan worden verwezen.
    Geen boetes in het vooruitzicht vooralsnog.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, met die 95 kilometer per uur heb ik jou trouwens liever niet op het fietspad. :-) het doel blijft onduidelijk. En als dit op enkele plaatsen in het land gebeurt, kan dit voor verwarring zorgen. En dan ben ik het bangst voor een verraste automobilist.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  2. Ik had het ook gelezen, maar voor een echte test is het veel te kort. Het aantal fietsers ergens is nogal sterk afhankelijk van het weer, Vandaag hier nat, en bijna niemand tegengekomen, net als de afgelopen dagen. Terwijl het normaal met mooi weer best redelijk druk kan zijn met ouderen die er een dagje op uit trekken.
    En krijgen alle fietsers dan ook de verplichting voor een kilometer teller. En moeten ze elk jaar gekeurd worden om te kijken of ze nog goed zijn? Ben zelf nooit zo snel als mijn batterij eens een keertje leeg is. Maar denk ook niet dat we er veel van weer zullen horen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was inderdaad ook al door mijn hoofd gegaan. Misschien een geijkte meter langs de weg, die met een peil aangeeft of je op het fietspad mag blijven of de weg op moet... Wel door blijven trappen, anders moet je weer terug naar het fietspad, en dat is toch wel een degradatie voor een velovaarder.

      Verwijderen
  3. Is een snelheid van 30 km/u in de bebouwde kom zo onredelijk dan ?

    Gedurende stadsritten haal ik zelden 30 km/u omdat ik telkens voor bochtjes, kruisingen en ander verkeer moet remmen en mijn velomobiel weer opnieuw op gang moet brengen. Zou ik onder zulke omstandigheden een hoge snelheid willen zou ik liters transpiratie verliezen met heel weinig opbrengst behalve fors hogere remvoering en bandenslijtage. Bovendien wordt een aanrijding met mijn velomobiel dan een kwestie van niet of maar wanneer.

    Niemand heeft het over een limiet voor fietsers buiten de bebouwde kom. En dat is waar hardrijdende fietsers echt hard rijden. Waar niet zomaar spelende kinderen onverwacht voor je wielen zullen rennen of iemand ondoordacht een portier openzwaait.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Quezzzt, ik herken wel iets in wat je zegt. Op mijn ww route is een stukje Amsterdam, daar volg ik deels het fietspad, waar het kan, en rij daar 30-35 km p/u. Dit zijn vrijliggende fietspaden waar geen spelende kinderen en openslaande portieren zijn. Daarnaast pak ik een stukje weg bij een wat bochtig pad en probeer daar iets harder te trappen. Ook om automobilisten niet onnodig te irriteren. Dit sluit aan bij de proef. Alhoewel automobilisten natuurlijk nog steeds licht geïrriteerd kunnen zijn, denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Peter de Ovaal.
    Aan de andere kant geef jij eigenlijk aan dat het probleem eigenlijk niet bestaat, omdat weinigen zich in het zweet zullen werken. Als dat zo is, is de proef sowieso gedoemd te mislukken.

    In ieder geval mag jij op het fietspad blijven rijden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wilco hoe dan ook kunnen ze zonder wetswijziging geen fietsers bekeuren voor snelheid omdat wij niet wettelijk verplicht een snelheidsmeter hebben. Een wetswijziging is meestal een kwestie van jaren en het moet echt ergens over gaan. Als we dat al ooit aan de broek krijgen zal het voor racefiesers bedoeld zijn ( daar zijn er tienduizenden van ) na teveel hoog profiel ongevallen waarna de media een heksenjacht opent, en waarmee de initiatiefnemers - als ze tenminste opletten - de velomobiel in het wetsvoorstel wordt meegenomen.

    Daarmee is nu de kous feitelijk af proef of niet, er is geen rechtsgrond. Enige snelheidsbekeuring voor een fietser gaat nu onmiddelijk onderuit bij rechtsgang.

    Wel kunnen ze bekeuren voor (levens)gevaarlijk wegedrag maar dat gaat wel wat verder dan alleen een wat hogere snelheid en een verzoek het fietspad te verlaten als je sneller wilt rijden negeren.

    Ik denk zelf dat velomobielen niet zozeer onder de gevaarlijke hardrijders worden geschaard om de snelheid, maar vooral om het schrikeffect dat ze vooral ouderen ( fietsersbond....) aanjagen. Bij vrijwel elke snelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan heb je net een Velomobiel nog het voordeel dat je op de hoofdrijbaan mag rijden, heb je gelijk geen last meer van (lig)fiets-flitspalen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor ze de snelle fietsen van de fietspaden weren kunnen ze beter de scholieren en de ouderen op E-bikes leren dat ze aan de rechterkant horen te fietsen, dan zou het al een stuk veiliger zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Andre, ja, dat zou misschien een ideale wereld zijn, maar gaat natuurlijk nooit werken. De ouderen op e-bikes zijn alweer sneller als een hoop andere fietsers. Procentueel zijn de snelheidsverschillen op een fietspad nou eenmaal veel groter als op de weg. Snelle fietsen gaan twee tot drie keer zo hard als langzame fietsers. Vergelijk dat eens met de snelheidsverschillen op de weg.
      In verband met lagere snelheden is dat in ieder geval minder gevaarlijk.

      Wat er nu gebeurt is dat de snelheidsverschillen op het fietspad worden teruggebracht, maar op de weg, waar harder wordt gereden worden vergroot. Is per definitie een groter veiligheidsrisico.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen